[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 86-73 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مؤلفه‌های هوش کلامی و پرخاشگری دانش آموزان پیش دبستانی
فرزانه هنربخش1 ، سحر سعیدی اصل1 ، پروین سالاری چینه* 2، وحید منظری توکلی2
1- گروه روان‌شناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
چکیده:   (1643 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شکایت­ ها و دلایل مراجعه خانواده­ ها و اطرافیان کودکان پیش­دبستانی به مراکز مشاوره و روان­درمانی، مشکلات مرتبط با رفتارهای پرخاشگرانه و بی­توجهی و عدم تمرکز آنان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان­مدار بر مؤلفه‌های هوش کلامی و پرخاشگری کودکان پیش­ دبستانی انجام شد.
روش: روش این پژوهش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی کودکان پیش­دبستانی دختر 4 تا 6 ساله شهر کرمان در سال 1397 تشکیل می­ دادند. نمونه پژوهش شامل 50 کودک از جامعه آماری مذکور بود که با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به­ طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 25 نفر) تقسیم شدند. به کودکان گروه آزمایش ده جلسه آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار آموزش داده شد و گروه گواه در این مدت مداخله ­ای دریافت نکرد. دو گروه قبل و بعد از فرایند آموزش به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1998) و ویرایش چهارم مقیاس تجدیدنظر شده وکسلر کودکان (2012) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از روش­ های آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان­ مدار بر مؤلفه‌های هوش کلامی (20/21= F) و پرخاشگری (33/98= F) کودکان پیش ­دبستانی در سطح 0/01P< تأثیر دارد. نتایج اندازه اثر نشان داد راهبردهای هیجان­ مدار 43 درصد بر مؤلفه‌های هوش کلامی و 51 درصد بر پرخاشگری کودکان تأثیر داشتند.
نتیجه­ گیری: آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان­مدار به دلیل تأکید بر هیجانات پایه به ­عنوان افزایش­ دهنده مؤلفه‌های هوش کلامی و به دنبال آن تسهیل­ کننده یادگیری و عاملی مؤثر در کاهش پرخاشگری و مشکلات دانش­ آموزان پرخاشگر است.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: درمان هیجان مدار، هوش کلامی، پرخاشگری، دانش آموزان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 1272 kb]   (730 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/16 | پذیرش: 1397/4/2 | انتشار: 1400/9/27
فهرست منابع
1. Dunne MP, Sun J, Do Nguyen N, Truc TT, Loan KX, Dixon J. The influence of educational pressure on the mental health of adolescents in East Asia: methods and tools for research. J Sci. 2010; 61: 109-122. [Link]
2. Slaughter KE, Leaberry KD, Fogleman ND, Rosen PJ. Reactive and proactive aggression in children with and without ADHD and negative emotional lability. Soc Dev. 2020; 29(1):320-38. ]Link [ [DOI:10.1111/sode.12402]
3. Zeraatkar H, Moradi M. The effect of problem-solving skills training based on storytelling on different levels of aggressive behaviors in students. J Child Ment Health. 2019; 6(2): 68-80. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.2.7]
4. Renna ME, Seeley SH, Heimberg RG, Etkin A, Fresco DM, Mennin DS. Increased attention regulation from emotion regulation therapy for generalized anxiety disorder. Cognit Ther Res. 2018; 42(2): 121-34. [Link] [DOI:10.1007/s10608-017-9872-7]
5. Lahak A, Asadi J. The effectiveness of mindfulness training on attention and aggression in children less than 12 years old. J Soc Psychol Res. 2020; 10 (40): 1-20. [Persian]. [Link]
6. Noordermeer SD, Luman M, Greven CU, Veroude K, Faraone SV, Hartman CA, Hoekstra PJ, Franke B, Buitelaar JK, Heslenfeld DJ, Oosterlaan J. Structural brain abnormalities of attention-deficit/hyperactivity disorder with oppositional defiant disorder. Biol Psychiatry. 2017 Nov 1;82(9):642-50. [Link] [DOI:10.1016/j.biopsych.2017.07.008]
7. Gomez R, Stavropoulos V, Vance A, Griffiths MD. Gifted children with ADHD: how are they different from non-gifted children with ADHD?. Int J Ment Health Addict. 2020 Dec;18(6):1467-81. ]Link[ [DOI:10.1007/s11469-019-00125-x]
8. Naseh A. The Effects mindfulness-based group intervention on self-esteem and social problems in students with Symptoms of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health. 2019; 6(3): 256-268. [Persian]. [link] [DOI:10.29252/jcmh.6.3.22]
9. Farhangian S, Mihandoost Z, Ahmadi V. The efficacy of emotion regulation therapy on aggression reduction, job stress and general health in nurses. J Nursing Manag. 2020; 9 (4). 54-63. [Persian]. [Link]
10. Dehghani Y, Golestaneh S, Zangouei S. The effectiveness of emotion regulation training on academic burnout, social accedptance and affective control of students with learning disabilities. J Appl Psychol.2018; 12 (2): 163-82. [Link]
11. Bryan CJ, Gartner AM, Wertenberger E, Delano KA, Wilkinson E, Breitbach J, et al. Defining treatment completion according to patient competency: a case example using brief cognitive behavioral therapy (BCBT) for suicidal patients. Prof Psychol Res Pr. 2012; 43(2): 130-136. [Link] [DOI:10.1037/a0026307]
12. Zhu C, Urhahne D. Temporal stability of teachers' judgment accuracy of students' motivation, emotion, and achievement. Eur J Psycholof Educ. 2020:1-9. ]Link[ [DOI:10.1007/s10212-020-00480-7]
13. Farokhzadi F, Khaje Fahimi M, Ali Beigi N.Efficacy of emotional regulation over attention deficit/hyperactivity disorderin 7-14 years old children. J Expect Child. 2019; 18 (4): 101-16. [Persian]. [Link]
14. Dunger A, Landerth S. The effectiveness of self-regulatory and emotional skills training on the adaptability and excitement of high school aggressive students. J Appl Psychol. 2015; 2(6): 179-190. [Link]
15. Akbari E, Poursharifi H, Fahimi S, Azimi Z, Alilou MM, Amiri Pichakolaei A, et al. Effectiveness of emotion focused therapy on sexual victims of romantic relationships: a single case study. J Fundament Ment Health. 2015; 18(1): 10-21. [Persian]. [Link]
16. Ryff CD, Singer BH, Dienberg Love G. Positive health: connecting well-being with biology. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2004; 359(1449): 1383-1394. [Link] [DOI:10.1098/rstb.2004.1521]
17. Martin SE, Boekamp JR, McConville DW, Wheeler EE. Anger and sadness perception in clinically referred preschoolers: emotion processes and externalizing behavior symptoms. Child Psychiatry Hum Dev. 2010; 41(1): 30-46. [Link] [DOI:10.1007/s10578-009-0153-x]
18. Buss AH, Perry M. The aggression questionnaire. J personal Clin Psychol. 1992; 63 (3): 452-9. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.63.3.452]
19. Wechsler D. Wechsler preschool and primary scale of intelligence-fourth edition. The Psychological Corporation San Antonio, TX. 2012. ]Link[
20. Abedi M, Sadeghi A, Rabiei M. Standardization of the Wechsler Intelligence Scale for Children - IV in Chahar Mahal VA Bakhteyri State. J Psychol Achiev. 2015; 22(2): 99-116. [Persian]. ]Link[
21. Elliott R, Watson JC, Goldman RN, Greenberg LS. Learning emotion-focused therapy: The process-experiential approach to change. American Psychological Association. 2004. ]Link[ [DOI:10.1037/10725-000]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Honarbakhsh F, Saeedi asl S, Salari P, Manzari Tavakoli V. The Effectiveness of Teaching Strategies Based on Emotion-Focused Therapy on the Components of Verbal Intelligence and Aggression in Preschool Students. J Child Ment Health 2021; 8 (3) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-460-fa.html

هنربخش فرزانه، سعیدی اصل سحر، سالاری چینه پروین، منظری توکلی وحید. اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مؤلفه‌های هوش کلامی و پرخاشگری دانش آموزان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (3) :73-86

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-460-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645