1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان 2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان 3- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان
چکیده: (3058 مشاهده)
زمینه و هدف: بروز بیماری های مزمن مانند سرطان در فرزندان، سلامت روان مادران را با آسیب جدی مواجه می سازد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر امید به شیوه شناختی- معنوی بر نگرانی و فشار روانی مادراندارای فرزند مبتلا به بیماری سرطان انجام شد. روش:پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش از میان مادران دارای فرزند مبتلا به بیماری سرطان ساکن استان لرستان در سال 1396، تعداد 30 مادر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (15 مادر در هر گروه). گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی 3 ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های نگرانی (دیوی و ولز، 2006) و فشار روانی (زاریت، تاد و زاریت، 1980) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس نشان داد که بسته آموزشی مبتنی بر امید به شیوه شناختی- معنوی باعث کاهش نگرانی و فشار روانی در مادران گروه آزایش شده است (p<0/001). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که بسته آموزشی بهکار گرفته شده به دلیل برخورداری از روشهای امیددرمانی، درمان شناختی و معنویتگرا توانسته است در کاهش سطح نگرانی و فشار روانی مادران دارای فرزند مبتلا به بیماری سرطان مؤثر باشد.
Geravand P, Manshaee G, Nadi M. Effectiveness of Hope Therapy Based on Cognitive-Spiritual Approach on the Worry and Subjective Burden of Mothers with Children with Cancer Disease. J Child Ment Health 2018; 5 (2) :174-184 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-468-fa.html
گراوند پریوش، منشئی غلامرضا، نادی محمدعلی. تأثیر آموزش مبتنی بر امید به شیوه شناختی- معنوی بر نگرانی و فشار روانی مادران دارای فرزند مبتلا به بیماری سرطان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :174-184