[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 2 - ( دوره دوم شماره دوم تابستان 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 71-59 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه خودنظم بخشی، ویژگی های شخصیتی، و کارکرد خانواده در دانش آموزان دختر تیزهوش، با هوش متوسط و هنرستانی
شعله شکوری* 1، مهناز خسروجاوید ، ایرج صالحی
چکیده:   (5017 مشاهده)

زمینه و هدف: نوجوانان سرمایه­ های آینده جامعه هستند. مدارس ویژه پرورش استعدادهای درخشان دارای محیط نسبتاً متفاوت با مدارس عادی هستند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودنظم ­بخشی، ویژگی­ های شخصیتی و کارکرد خانواده دانش ­آموزان تیزهوش، باهوش متوسط و هنرستانی انجام شد.

روش: طرح پژوهش علّی- مقایسه­ ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 1 آموزش و پرورش شهرستان رشت در سال تحصیلی94-1393 بودند (6990 نفر). نمونه آماری شامل180 نفر از این دانش ­آموزان بود که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995)، پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کری (1985) و پرسشنامه عملکرد خانواده (اپشتاین، بالدوین و بیشاب ( 1983) را تکمیل کردند.

یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین خودنظم­ بخشی، ویژگی­ های شخصیتی، و کارکرد خانواده سه گروه دانش ­آموزان تیزهوش، باهوش متوسط و هنرستانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). نتایج پژوهش بیانگر این بود که توانایی کل خودنظم ­بخشی و بعد شناختی آن در دانش ­آموزان تیزهوش بالاتربود. ابعاد شخصیتی روان ­آزردگی­ گرایی، توافق­ پذیری و برون­ گرایی در دانش ­آموزان هنرستانی بالاتر بود. در متغیر کارکرد خانواده هم مهارگری رفتار در دانش ­آموزان با هوش متوسط و ایفای نقش در دانش ­آموزان هنرستانی­، بالاتر بود.

نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از نقش هوش در ویژگی­ های روان­ شناختی و کارکرد خانواده بود. تلویحات ضمنی نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفت.

واژه‌های کلیدی: خودنظم بخشی، ویژگی شخصیتی، کارکرد خانواده، تیزهوش، دانش آموزان باهوش متوسط
متن کامل [PDF 679 kb]   (1626 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/14 | پذیرش: 1394/3/28 | انتشار: 1394/6/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakori S, Khosrojavid M, Salehi I. Comparison of Self-Regulation, Personality Traits and Family Functions in Gifted Students, Average Intelligence Students and Students in Technical Schools. J Child Ment Health 2015; 2 (2) :59-71
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-50-fa.html

شکوری شعله، خسروجاوید مهناز، صالحی ایرج. مقایسه خودنظم بخشی، ویژگی های شخصیتی، و کارکرد خانواده در دانش آموزان دختر تیزهوش، با هوش متوسط و هنرستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (2) :59-71

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-50-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( دوره دوم شماره دوم تابستان 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645