[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 256-241 برگشت به فهرست نسخه ها
کشف ابعاد الگوی والدگری چندبعدی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و تأثیر آن بر تعامل والد- کودک: یک مطالعه ترکیبی
آرزو شاه میوه اصفهانی1 ، احمد عابدی* 2، سالار فرامرزی2 ، احمد یارمحمدیان2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، داانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (2017 مشاهده)
زمینه و هدف: نارسایی­ توجه/ فزون­کنشی، اختلالی عصبی تحولی است که در خط مقدم درمان آن، آموزش والدین جایگاه ویژه­ای دارد. اغلب والدین دارای این کودکان رفتار تلافی­ جویانه و مقابله­ ای را نشان داده و راهبردهای والدگری غیر­مؤثر را به­ کار می­ گیرند که ممکن­ است باعث افزایش علائم این اختلال شده و تعامل والد-کودک را تحت تأثیر قرار دهد. این پژوهش با هدف کشف و تدوین ابعاد الگوی والدگری چندبعدی و اثربخشی آن بر تعامل والد- کودک انجام شد.
روش: با توجه به موضوع این پژوهش از طرح ترکیبی مدل اکتشافی استفاده شد. بدین صورت که ابتدا در مرحله کیفی با روش تحلیل محتوا و بررسی مقالات و کتب، مشکلات کودکان با اختلال نارسایی ­توجه/فزون­ کنشی و خانواده­ های آنها، شناسایی و کدگزاری شد و سپس الگوها و برنامه ­های آموزشی- درمانی درباره آموزش و درمان این مشکلات مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله بعد، از یافته ­های کیفی جهت تدوین الگوی والدگری استفاده شد. در مرحله کمّی این الگو، به 10 مادر دارای فرزند با اختلال نارسایی­ توجه/فزون­ کنشی، طی 16 جلسه دو ساعته و به مدت دو ماه، آموزش داده شد و تعامل والد- کودک آنها با مادران گروه گواه، مقایسه شد. روش نمونه ­گیری در مرحله کیفی و کمّی به صورت هدفمند و روش جایدهی افراد نمونه در گروه­های آزمایش (10 نفر) و گواه (10نفر)، تصادفی انجام شد. ابزار پژوهش مقیاس تعامل والد- کودک پیانتا (1992) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS20 و تحلیل واریانس با سنجش مکرر استفاده شد.
یافته­ ها: در تحلیل محتوا 11 مضمون اصلی و50 مضمون فرعی در زمینه مشکلات این کودکان شناسایی و با توجه به آنها، جلسات مداخله تدوین شد. نتایج مرحله کمّی نشان­ داد که در نمره کل و تمامی خرده ­مقیاس­ها (تعارض، روابط مثبت، و وابستگی) تفاوت میانگین­ ها در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون، و پیگیری معنا­دار بود (0/05>Pبدین معنی که آموزش الگوی والدگری چند بعدی، می­تواند تعامل والد-کودک را بهبود بخشد.
 نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان­ داد آموزش الگوی والدگری چندبعدی (براساس مشکلات این کودکان) به دلیل اینکه تناسب بیشتری با سبب­ شناسی و نشانه­ های اختلال دارد و ترکیبی از روش ­هایی است که اثربخشی آنها در مطالعات مختلف تأیید شده، بنابراین می ­تواند بر بهبود روابط والد- کوک مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: الگوی والدگری چند بعدی، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی، تعامل والد- کودک
متن کامل [PDF 1154 kb]   (1238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/25 | پذیرش: 1397/8/1 | انتشار: 1399/7/23
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Pub; 2013, pp: 102-104 [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
2. Tarver J, Daley D, Sayal K. Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD): An updated review of the essential facts. Child Care Health Dev. 2014; 40(6): 762-774. [Link] [DOI:10.1111/cch.12139]
3. Daley D, van der Oord S, Ferrin M, Danckaerts M, Doepfner M, Cortese S, et al. Behavioral interventions in attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analysis of randomized controlled trials across multiple outcome domains. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2014; 53(8): 835-847. [Link] [DOI:10.1016/j.jaac.2014.05.013]
4. Barkley RA. Attention-deficit hyperactivity disorder: a handbook for diagnosis and treatment. 3rd ed. Guilford Press; 2006, pp: 35-36. [Link]
5. DuPaul GJ, Langberg JM. Educational impairments in children with ADHD. In: Barkley RA, editor. Attention-deficit hyperactivity disorder: a handbook for diagnosis and treatment. 4th Ed. New York, NY, US: The Guilford Press; 2015, pp: 169-190. [Link]
6. Kuriyan AB, Pelham WE, Molina BSG, Waschbusch DA, Gnagy EM, Sibley MH, et al. Young adult educational and vocational outcomes of children diagnosed with ADHD. J Abnorm Child Psychol. 2013; 41(1): 27-41. [Link] [DOI:10.1007/s10802-012-9658-z]
7. Johnston C, Jassy JS. Attention-deficit/hyperactivity disorder and oppositional/conduct problems: links to parent-child interactions. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry. 2007; 16(2): 74-49. [Link]
8. Johnston C, Mash EJ. Families of children with attention deficit/hyperactivity disorder: review and recommendations for future research. Clin Child Fam Psychol Rev. 2001; 4(3): 183-207. [Link]
9. Sayal K, Washbrook E, Propper C. Childhood behavior problems and academic outcomes in adolescence: longitudinal population-based study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2015; 54(5): 360-368. [Link] [DOI:10.1016/j.jaac.2015.02.007]
10. Walerius DM, Reyes RA, Rosen PJ, Factor PI. Functional impairment variability in children with ADHD due to emotional impulsivity. J Atten Disord. 2018; 22(8): 724-737. [Link] [DOI:10.1177/1087054714561859]
11. Factor PI, Reyes RA, Rosen PJ. Emotional impulsivity in children with ADHD associated with comorbid-not ADHD-symptomatology. J Psychopathol Behav Assess. 2014; 36(4), 530-541. [Link] [DOI:10.1007/s10862-014-9428-z]
12. Rosen PJ, Factor PI. Emotional impulsivity and emotional and behavioral difficulties among children with ADHD: an ecological momentary assessment study. J Atten Disord. 2015; 19(9): 779-793. [Link] [DOI:10.1177/1087054712463064]
13. Patterson GR, DeBaryshe BD, Ramsey E. A developmental perspective on antisocial behavior. Am Psychol. 1989; 44(2): 329-335. [Link] [DOI:10.1037/0003-066X.44.2.329]
14. Deault LC. A systematic review of parenting in relation to the development of comorbidities and functional impairments in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Child Psychiatry Hum Dev. 2010; 41(2): 168-192. [Link] [DOI:10.1007/s10578-009-0159-4]
15. Smith MD, Barrett MS. The effect of parent training on hyperactivity and inattention in three school-aged girls with attention deficit hyperactivity disorder. Child Fam Behav Ther. 2002; 24(3): 21-35. [Link] [DOI:10.1300/J019v24n03_02]
16. Fabiano GA, Schatz NK, Aloe AM, Chacko A, Chronis-Tuscano A. A systematic review of meta-analyses of psychosocial treatment for attention-deficit/hyperactivity disorder. Clin Child Fam Psychol Rev. 2015; 18(1): 77-97. [Link] [DOI:10.1007/s10567-015-0178-6]
17. Danforth JS. Training parents of children with comorbid attention-deficit /hyperactivity disorder and oppositional defiant disorder. In Briesmeister JM, Schaefer CE, editor. Handbook of parent training: helping parents prevent and solve problem behaviors. Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc. 2007; pp: 345-378. [Link]
18. Alizadeh H, Applequist KF, Coolidge FL. Parental self-confidence, parenting styles, and corporal punishment in families of ADHD children in Iran. Child Abuse Negl. 2007; 31(5): 567-572. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2006.12.005]
19. Gerdes AC, Hoza B, Pelham WE. Attention-deficit/hyperactivity disordered boys' relationships with their mothers and fathers: child, mother, and father perceptions. Dev Psychopathol. 2003; 15(2): 363-382. [Link] [DOI:10.1017/S0954579403000208]
20. Keown LJ. Predictors of boys' ADHD symptoms from early to middle childhood: the role of father-child and mother-child interactions. J Abnorm Child Psychol. 2012; 40(4): 569-581. [Link] [DOI:10.1007/s10802-011-9586-3]
21. Ellis B, Nigg J. Parenting practices and attention-deficit/ hyperactivity disorder: partial specificity of effects. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2009; 48(2): 146-154. [Link] [DOI:10.1097/CHI.0b013e31819176d0]
22. Casas AM, Sevilla DG, Miranda BR, Taberner RM. Estilos de disciplina en familias con hijos con trastorno por déficit de atención/hiperactividad: influencia en la evolución del trastorno. Revista de neurología. 2007; 44(2): 23-25. [Link] [DOI:10.33588/rn.44S02.2006655]
23. Trenas AFR, Cabrera JH, Osuna MJP. El estilo de crianza parental y su relación con la hiperactividad. [Parenting styles and their relationship with hyperactivity.]. Psicothema. 2008; 20(4): 691-696. [Link]
24. Antshel KM, Barkley R. Psychosocial interventions in attention deficit hyperactivity disorder. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2008; 17(2): 421-437. [Link] [DOI:10.1016/j.chc.2007.11.005]
25. Evans SW, Owens JS, Bunford N. Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. J Clin Child Adolesc Psychol. 2014; 43(4), 527-551. [Link] [DOI:10.1080/15374416.2013.850700]
26. Pelham WE, Fabiano GA. Evidence-based psychosocial treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder. J Clin Child Adolesc Psychol. 2008; 37(1): 184-214. [Link] [DOI:10.1080/15374410701818681]
27. Sanders MR, Turner KMT, Markie-Dadds C. The development and dissemination of the triple P-positive parenting program: a multilevel, evidence-based system of parenting and family support. Prev Sci. 2002; 3(3): 173-189. [Link]
28. Webster-Stratton C, Reid MJ, Hammond M. Preventing conduct problems, promoting social competence: a parent and teacher training partnership in head start. J Clin Child Adolesc Psychol. 2001; 30(3): 283-302. [Link] [DOI:10.1207/S15374424JCCP3003_2]
29. Lewis TJ, Powers LJ, Kely MJ, Newcomer LL. Reducing problem behaviors on the playground: an investigation of the application of school wide positive behavior supports. Psychol Sch. 2002; 39(2): 181-190. [Link] [DOI:10.1002/pits.10029]
30. Todd AW, Horner RH, Sugai G, Sprague J R. Effective behavior support: Strengthening school-wide systems through a team-based approach. Effective School Practices. 1999; 17(4): 23-37. [Link]
31. Barkley RA. Taking charge of ADHD: the complete, authoritative guide for parents. Fourth edition. The Guilford Press; 2020, pp: 250-253. [Link]
32. Majewicz-Hefley A, Carlson JS. A meta-analysis of combined treatments for children diagnosed with ADHD. J Atten Disord. 2007; 10(3): 239-250. [Link] [DOI:10.1177/1087054706289934]
33. Van der Oord S, Prins PJM, Oosterlaan J, Emmelkamp PMG. Efficacy of methylphenidate, psychosocial treatments and their combination in school-aged children with ADHD: a meta-analysis. Clin Psychol Rev. 2008; 28(5): 783-800. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2007.10.007]
34. Creswell JW, Clark VP, Garrett AL. Advanced mixed methods research. Handbook of mixed methods in social and behavioural research. Thousand Oaks, CA: Sage; 2003, 209-240. [Link]
35. Creswell JW, Plano Clark VL. Designing and conducting mixed methods research. Los Angeles: SAGE Publications; 2011, pp: 101-105. [Link]
36. Howitt D, Cramer D. Introduction to research methods in psychology. Pearson/Prentice Hall; 2005, p: 114. [Link]
37. Molavi H. Practical guide to SPSS 10-13-14 in behavioral science. Isfahan: Pouyesh Andisheh; 2008, p: 27. [Persian].
38. Pianta RC. Child-parent relationship scale (CPRS). University of Virginia; 1992. [Link]
39. Driscoll K, Pianta R. Mothers' and fathers' perceptions of conflict and closeness in parent-child relationships during early childhood. J Early Child Infant Psychol. 2011; 7: 1-24. [Link]
40. Khodapanahi MK, Ghanbari S, Nadali H, Seyed Mousavi P. Quality of mother-child relationships and anxiety syndrome in preschoolers. Journal of Developmental Psychology (Iranian Psychologists). 2012; 9(33): 5-13. [Persian]. [Link]
41. Pianta RC, Nimetz SL, Bennett E. Mother-child relationships, teacher-child relationships, and school outcomes in preschool and kindergarten. Early Child Res Q. 1997; 12(3): 263-280. [Link] [DOI:10.1016/S0885-2006(97)90003-X]
42. Sroufe LA, Fox NE, Pancake VR. Attachment and dependency in developmental perspective. Child Development. 1983; 54(6): 1615-1627. [Link] [DOI:10.2307/1129825]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahmiveh Isfahani A, Abedi A, Faramarzi S, Yarmohamadiyan A. Dimension Exploration of Multi-dimensional Model of Parenting of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and its Effect on Parent-Child Interaction: A Mix Methods Research. J Child Ment Health 2020; 7 (2) :241-256
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-505-fa.html

شاه میوه اصفهانی آرزو، عابدی احمد، فرامرزی سالار، یارمحمدیان احمد. کشف ابعاد الگوی والدگری چندبعدی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و تأثیر آن بر تعامل والد- کودک: یک مطالعه ترکیبی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :241-256

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-505-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645