[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 275-265 برگشت به فهرست نسخه ها
اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در سنین پیش دبستان: تجارب زیسته مادران
زهرا حسین زاده ملکی1 ، کاظم رسول زاده طباطبایی* 2، علی مشهدی3 ، فاطمه محرری4
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
4- مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی ، مشهد، ایران
چکیده:   (3353 مشاهده)
زمینه و هدف: مادران طی سال­ های پیش­ دبستان، مهم­ترین عامل مؤثر بر پیش­ آگهی اختلال نارسایی توجه/فزون­ کنشی کودکان هستند. ادارک تجارب مادران در زندگی روزمره باعث ارتقاء مداخلات مورد نظر برای کودک و بهبود سطح بهزیستی والدین خواهد شد. بدین ترتیب هدف این پژوهش شناسایی تجربیات مادران ایرانی در پرورش کودک پیش ­دبستانی مبتلابه اختلال نارسایی توجه/فزون­ کنشی بود.
روش: این پژوهش به روش کیفی و یا روی­ آورد پدیدارشناسی در سال 1395 طی دوره­ای چهارماهه انجام شد. جامعه آماری آن، تمامی مادران دارای کودک پیش ­دبستانی مبتلابه اختلال نارسایی توجه/فزون­ کنشی بودند که به کلینیک روان­ پزشکی ابن ­سینای مشهد رجوع کرده بودند. از طریق نمونه ­گیری در دسترس و تداوم تا میزان اشباع، 15 مادر، انتخاب شدند که در مصاحبه عمیق و ساختارنایافته شرکت کردند. مصاحبه­ ها بر اساس روش کلایزی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته­ ها: تجارب مادران در سه مضمون اصلی سازمان یافت: نابسندگی دانش و آگاهی، دشواری­ های درمان، و مشکلات تعامل در شبکه اجتماعی. این سه مضمون اصلی در مقاله به تفصیل مورد بحث قرار گرفتند.  
نتیجه­گیری: پرورش کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی، تجربه­ای دشوار است که حمایت تخصصی از مادران، طی نخستین سال­ های تحول اختلال را ضروری می ­سازد. بدین منظور، هر یک از مضامین پژوهش حاضر، اهداف درمانی بالقوه برای افزایش بهزیستی مادران هستند که می­ توان آنها را برای ارتقاء مداخلات موجود و در طراحی مداخلات نوین بکار برد.
واژه‌های کلیدی: پیش‌دبستانی، اختلال نارسایی توجه فزون کنشی، تجارب زیسته
متن کامل [PDF 898 kb]   (1771 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/3 | پذیرش: 1397/5/1 | انتشار: 1398/3/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinzadeh Maleki Z, Rasoolzadeh Tabatabaei K, Mashhadi A, Moharreri F. Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Preschool Age: Lived Experiences of Mothers. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :265-275
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-518-fa.html

حسین زاده ملکی زهرا، رسول زاده طباطبایی کاظم، مشهدی علی، محرری فاطمه. اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در سنین پیش دبستان: تجارب زیسته مادران . فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :265-275

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-518-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645