[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 46-34 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی های شخصیتی کودکان پیش دبستانی
معصومه بذول نژاد1 ، جهانشاه محمدزاده* 2، وحید احمدی3 ، کورش سایه میری3 ، شهرام مامی3
1- دانشکده علوم انسانی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
2- دانشگاه آزاد/ایلام
3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
چکیده:   (3002 مشاهده)
زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که تحول شناختی در شکل­ گیری شخصیت عامل تعیین ­کننده مهمی است. این پژوهش با هدف تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی­ های شخصیتی (کنجکاوی، سرسپردگی به علایق خود، پشتکار، تحمل شکست، و خود مهارگری) کودکان پیش­دبستانی  انجام شد.
روش: روش پژوهش در این پژوهش آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران کودکان پنج ساله حاضر در مهدهای کودک و مراکز پیش­ دبستانی منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1397- 1396 بودند که تعداد 80  نفر از آنها به شیوه نمونه ­گیری خوشه­ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی 40 نفری جایدهی شده ­اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های انگیزه انجام کار در کودکان (گی یست و کیل هافنر ، 1998)، خودمهارگری (کندال و ویلکاکس، 1979) و تحمل کام ­نایافتگی (هارینگتون، 2005) بود. گروه آزمایش در 7 جلسه 90 دقیقه ­ای تحت آموزش برنامه کویین قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از تحلیل کواریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی کویین تأثیر معناداری بر ویژگی های شخصیت (کنجکاوی، سرسپردگی به علایق خود، پشتکار، تحمل شکست، و خودمهارگری) کودکان پیش ­دبستانی داشت­؛  همچنین تأثیر این برنامه در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (0.01>P).
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر، برنامه آموزشی کویین با ایجاد تغییرات مثبت در مادران مانند افزایش هوش هیجانی بر ویژگی­ های شخصیتی فرزندان آنها تأثیرگذار بوده است.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی کویین، ویژگی های شخصیتی، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 1105 kb]   (1331 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/6 | پذیرش: 1397/6/29 | انتشار: 1397/9/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bazoolnejad M, Mohammadzadeh J M, Ahmadi V, Sayemiri K, Mami S. The Effect of Educational Intervention based on Quinn Program on Personality Traits of Preschool Children. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :34-46
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-524-fa.html

بذول نژاد معصومه، محمدزاده جهانشاه، احمدی وحید، سایه میری کورش، مامی شهرام. تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی های شخصیتی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :34-46

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-524-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645