:: دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 37-21 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر توانایی مهارگری شناختی و عاطفی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
زبیر صمیمی* 1، جعفر حسنی ، مسلم کرد تمینی ، جواد افزون
چکیده:   (5908 مشاهده)

زمینه و هدف: مشکلات و نارسایی‌های شناختی و هیجانی در نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از سانحه لزوم توجه بیشتر به روش‌های درمانی جدید را در این اختلال برجسته می‌نماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر توانایی مهارگری شناختی و عاطفی نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از سانحه بود.

روش: جامعه آماری این پژوهش را تمام نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در شهر کرج در سال تحصیلی 94-93 تشکیل می‌داد. در چارچوب طرح تجربی تک آزمودنی خطوط پایه چندگانه با ورود پلکانی، 3 نوجوان (2 دختر و 1 پسر) از یکی از مراکز آموزش کودکان کار با استفاده از 2 ابزار تشخیصی مصاحبه بالینی ساختاریافته و پرسشنامه تأثیر رویداد به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. افراد انتخاب‌شده به‌ صورت یک­نفره، طی 20 جلسه تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله (قبل از آموزش، مرحله آموزش و 2 ماه پیگیری) به‌وسیله‌­ آزمون استروپ کلاسیک و استروپ هیجانی ارزیابی شدند. به ‌منظور تجزیه ‌و تحلیل داده­ها از شاخص‌های تغییر روند، شیب، بازبینی نمودارها و برای تعیین معناداری بالینی از شاخص کوهن، درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تجزیه‌ و تحلیل نشان داد که آموزش حافظه کاری هیجانی به‌ طوری معناداری در افزایش توانایی مهارگری شناختی و عاطفی نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از سانحه مؤثر است.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می­توان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی، گزینه مناسبی برای افزایش توانایی مهارگری شناختی و عاطفی نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از سانحه می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: اختلال استرس پس از سانحه، مهارگری شناختی و عاطفی، حافظه کاری هیجانی
متن کامل [PDF 1261 kb]   (2153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/29 | پذیرش: 1394/5/23 | انتشار: 1394/9/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها