زمینه و هدف: نشانگان اضطرابی در کودکان پیشدبستانی از شایعترین اختلالهای روانشناختی کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رابطه درمانی والد –کودک بر کاهش نشانگان اضطرابی کودکان پیشدبستانی انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع آزمایشی با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل مادران کودکان پیشدبستانی شهر کرمانشاه بود. نمونهای به حجم 24 نفر از مادرانی که بر اساس مقیاس اسپنس (نسخه والدین، 2001) دارای کودکانی با نشانگان اضطرابی بودند، از میان 3 مهدکودک واقع در کرمانشاه به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 10 جلسه رابطه درمانگری والد-کودک به صورت گروهی شرکت کرد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که رابطه درمانی والد- کودک توانسته است نشانگان اضطرابی را بهطورمعناداری کاهش دهد (05/0>P).
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت رابطه درمانی کودک – والد میتواند برای کاهش نشانگان اضطرابی کودکان پیشدبستانی به کار گرفته شود.
Karami J, Zabet M. Efficacy of Child-Parent Relationship Therapy in Reducing Anxiety Syndrome in Preschool children. J Child Ment Health 2015; 2 (3) :39-47 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-56-fa.html