:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 390-371 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه برنامه مبتنی بر هوش های چندگانه در کتب درسی دوره اول ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه
اکبر سلطانی1 ، یوسف ادیب* 2، فیروز محمودی2 ، شهرام واحدی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (2746 مشاهده)
زمینه و هدف: یک برنامه‏ درسی معتبر باید مبتنی بر درک صحیح و دقیق ابعاد روان ‏شناختی انسان‏ باشد. از جمله جنبه‏ های روانی مهم انسان که با فرایند یادگیری و برنامه‏ درسی ارتباط نزدیکی دارد، مفهوم هوش است. مفهوم هوش تاکنون روندی تحولی طی کرده و از مفهومی واحد به مفهومی چند بعدی با شکل­ های مختلف تبدیل شده است. در این بین، نظریه هوش ­های چندگانه گاردنر (2011) شرایط جدیدی برای درک هوش انسان و پدید آمدن دیدگاه ­های قوی در فرایند تعلیم­ و­ تربیت به وجود آورده و کارکردهای مهمی را به دنبال داشته است. هدف پژوهش حاضر تعیین جایگاه هوش ­های چندگانه در برنامه درسی دوره اول ابتدایی است.
روش: روش این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به ­کارگیری روش" آنتروپی شانون"(1984) است که نگاه جدیدی به پردازش داده ­ها به صورت کمّی دارد. بر اساس این روش که به مدل جبرانی مشهور است، محتوای کتب اول ابتدایی بر اساس 9 مؤلفه­ اصلی و 55 مؤلفه فرعی هوش­های چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه­ آماری این پژوهش شامل تمامی کتاب ­های درسی پایه اول ابتدایی بود (4 کتاب)،که به­ صورت سرشماری، همه­ آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چک­لیست محقق ساخته­ای بود که بر اساس مؤلفه ­های هوش­ های چندگانه (گاردنر، 2011) و فلیتهم (2014) ساخته شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که از بررسی کل چهار کتاب اول ابتدایی، مؤلفه هوش ریاضی- منطقی با 573 مورد، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کم­ ترین مقدار مربوط به هوش موسیقیایی با صفر مورد فراوانی است. در نتیجه ضریب اهمیت هوش ریاضی منطقی (0/127) و هوش موسیقیایی (0) بوده است.
نتیجه­ گیری: در محتوای کتاب­های درسی پایه اول ابتدایی به برخی مؤلفه ­های هوش ­های چندگانه، کمتر و یا اصلاً توجهی نشده است. این در حالی است که هوش ­های چندگانه، عامل پیشرفت فراگیران در هر زمینه­ ای است و طراحی و اجرای صحیح برنامه ­های درسی در قالب هوش­ های چندگانه می­تواند تفاوت­ های فردی فراگیران را به خوبی مورد توجه قرار دهد و مانع افت تحصیلی دانش­ آموزان شود.
واژه‌های کلیدی: هوش های چندگانه، برنامه درسی، کتاب های اول ابتدایی
متن کامل [PDF 919 kb]   (1404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/21 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1399/3/31



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها