[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 228-216 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت تحول ارتباط ‌اجتماعی در کودکان 4 تا 6 سال مهد کودک‌های استان قم بر اساس وضعیت جمعیت‌شناختی خانواده‌ها در سال 1395
مهدی قلیچی* 1، حمزه گنجی2 ، مالک میرهاشمی2 ، سیامک طهماسبی‌گرمتانی3
1- واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3- گروه پیش‌دبستانی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (1871 مشاهده)
زمینه و هدف: انسان، موجودی اجتماعی است و جنبه اجتماعی تحول کودک، پایه و اساس زندگی انسانی را تشکیل می‌دهد. زندگی اجتماعی مستلزم برخورداری از آمادگی روانی، دارا بودن مهارت‌های اجتماعی و اعتماد به‌ خود، و توانایی سازش‌یافتگی اجتماعی است. هدف از این پژوهش، تعیین سطح تحول روابط ‌اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال مهد کودک‌های استان قم براساس وضعیت جمعیت‌شناختی خانواده­ های آنها بود.
روش: برای انجام این پژوهش تحلیلی- مقطعی،300 کودک چهار تا شش ‌سال (150 پسر، 150 دختر) از ده مهد کودک­ استان قم، در سال 1395 به روش خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. وضعیت تحول روابط ‌اجتماعی این کودکان بر اساس زیرمقیاس ارتباط‌ اجتماعی  مربوط به آزمون سنجش تحول شناخت، ارتباط ‌اجتماعی و حرکت نیوشا در کودکان فارسی‌زبان (جعفری و همکاران، 1388) و آزمون محقق‌ساخته دموگرافیک، ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، از روش­ های آمارتوصیفی، آزمون کروسکال- والیس، و یومان- ویتنی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که روند تحول روابط ‌اجتماعی در این کودکان، با افزایش سن، پیشرفت میکند و متغیرهای جمعیت‌شناختی شامل تحصیلات پدران (714/0p<)، تحصیلات مادران ( 574/0p<)، درآمد پدران (796/0p<)، درآمد مادران (479/0p<)، وضعیت مسکن خانواده (330/0p<)، سابقه جدایی یا از دست‌دادن والدین و یا عزیزان (433/0p<)، سابقه مشکلات روان‌پزشکی برادر و خواهر (758/0p<)، راست‌دست و یا چپ‌دست بودن (351/0p<)، و یک‌زبانه یا دوزبانه بودن (907/0p<)، در تحول روابط ‌اجتماعی کودکان، تأثیری نداشته است.                   
نتیجه ­گیری: به‌ طورکلی نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بر اساس‌ نظریه‌های‌ تحولی مانند نظریه‌ تحول ‌اجتماعی و نظریه‌ یادگیری‌ اجتماعی، روابط ‌اجتماعی کودکان همراه با افزایش سن پیشرفت می‌کند. همچنین عدم تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی خانواده‌ها در روابط ‌اجتماعی کودکان، تأییدی بر اهمیت نظریه‌ یادگیری ‌اجتماعی، و نشانه اثرپذیری کودکان از عوامل‌ اجتماعی ‌شدن در محیط بیرون از خانواده، است.
واژه‌های کلیدی: روابط ‌اجتماعی، مهد کودک، وضعیت جمعیت‌شناختی خانواده‌ها
متن کامل [PDF 926 kb]   (1062 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/4 | پذیرش: 1398/7/1 | انتشار: 1399/6/31
فهرست منابع
1. Diamond A, Lee K. Interventions shown to aid executive function development in children 4-12 years old. Science (New York, NY). 2011; 333(6045): 959-964. [Link] [DOI:10.1126/science.1204529]
2. Crozier S, Tincani MJ. Using a modified social story to decrease disruptive behavior of a child with autism. Focus Autism Other Dev Disabl. 2005; 20(3): 150-157. [Link] [DOI:10.1177/10883576050200030301]
3. Rochat P. Early social cognition: Understanding others in the first months of life. Psychology Press; 2014, pp: 75-83. [Link] [DOI:10.4324/9781410604194]
4. Bellini S, Peters JK, Benner L, Hopf A. A meta-analysis of school-based social skills interventions for children with autism spectrum disorders. Remedial Spec Educ. 2007; 28(3): 153-162. [Link] [DOI:10.1177/07419325070280030401]
5. Abri S, Hajyousefi A, Hajbabayi H, Rahgozar M. Comparison of social development between 3-6 years old children who use rural child care center services and who don't. Social Welfare Quarterly. 2011; 11(41): 343-368. [Persian]. [Link]
6. Behrendt HF, Scharke W, Herpertz-Dahlmann B, Konrad K, Firk C. Like mother, like child? Maternal determinants of children's early social-emotional development. Infant Ment Health J. 2019; 40(2): 234-247. [Link] [DOI:10.1002/imhj.21765]
7. Vahedi S, Farrokhi F, Farajian F. Social competence and behavior problems in preschool children. Iran J Psychiatry. 2012; 7(3): 126-134. [Link]
8. Yasami S, Kian M, Geramipour M. Comparing social skills of 4 to 5 years old preschool children of Eyvan-E-Gharb city. Quarterly Preschool and Elementary School Studies. 2015; 1(2): 1-18. [Persian]. [Link]
9. Safari S, Hasanvand B, Fayyaz I, Bazargan S. An investigation into the influence of multidimensional curriculum-based preschool education on the development of social skills in preschool children. Educational Psychology. 2015; 11(37): 119-138. [Persian]. [Link]
10. Whiteside SPH, McCarthy DM, Sim LA, Biggs BK, Petrikin JE, Mellon MW. Development of the friendships and social skills test (FASST): A parent report measure. J Child Fam Stud. 2016; 25(6): 1777-1788. [Link] [DOI:10.1007/s10826-016-0362-4]
11. Dadsetan P, Asgari A, Rahimzadeh S, Bayat M. Preschool children's social/emotional skills: A demographic comparison. Journal of Educational Psychology Studies. 2010; 7(11): 27-44. [Persian]. [Link]
12. Vikram K, Chen F, Desai S. Mothers' work patterns and children's cognitive achievement: Evidence from the India human development survey. Soc Sci Res. 2018; 72: 207-224. [Link] [DOI:10.1016/j.ssresearch.2018.02.003]
13. Girard L-C, Pingault J-B, Doyle O, Falissard B, Tremblay RE. Expressive language and prosocial behaviour in early childhood: Longitudinal associations in the UK millennium cohort study. Eur J Dev Psychol. 2017; 14(4): 381-398. [Link] [DOI:10.1080/17405629.2016.1215300]
14. Shams Esfand Abad H, Rowhany NS. The role of parent's personality traits in the social development of preschool children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 4(4): 93-103. [Persian]. [Link]
15. Sahebi S, Arabi M, Velayati V. The effect of gymnastic exercises and free play on social skills and behavioral problems of children aged 3 to 6 years. Sport Psychology Studies. 2018; 7(25): 1-14. [Persian]. [Link]
16. Reynolds SA, Fernald LCH, Behrman JR. Mothers' labor market choices and child development outcomes in Chile. SSM - Population Health. 2017; 3: 756-766. [Link] [DOI:10.1016/j.ssmph.2017.08.010]
17. Delavar A. Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences. Seventeen Edition. Tehran: Roshd; 2017, pp: 131-138. [Persian].
18. Jafari Z, Ashayeri H, Malayeri S, Alaedini F. Validity and reliability of Newsha cognitive, social communication and motor development scale in Persian speaking children. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2009; 15(1): 18-24. [Persian]. [Link] [DOI:10.1037/t68896-000]
19. Maggi S, Irwin LG, Siddiqi A, Poureslami I, Hertzman E, Hertzman C. Knowledge network for early child development. Analytic and strategic review paper: International perspectives on early child development. 2005; pp: 6-9. [Link]
20. Yavarian R, Sohrabi F, Haghighi MM. Study of social - emotional skills development of children aged 1-4 years in Tehran kindergartens in 2013. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(1): 117-126. [Persian]. [Link]
21. Shalani B, Azadimanesh P. The comparison of efficacy of group art therapy and puppet play therapy on the social skills of children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 2(4): 103-112. [Persian]. [Link]
22. Barzegar Bafrooei K, Amogadiri M. The impact of playing with Lego on social skills of preschool children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(3): 130-142. [Persian]. [Link]
23. Vahedi M, Bigdeli Z. Effectiveness of organized games on the level of learning and intelligence of preschoolers. Counseling Culture and Psycotherapy. 2018; 9(33): 187-206. [Persian]. [Link]
24. Movahedzadeh B, Safaei-Ardakani R. Comparing social development, cognitive-motor development and behavioral problems of first grade female students in primary school with and without kindergarten service. SALAMAT IJTIMAI (Community Health). 2018; 5(1): 48-56. [Persian]. [Link]
25. Saracostti M, Lara L, Martella D, Miranda H, Miranda-Zapata ED, Reininger T. Influence of family involvement and children's socioemotional development on the learning outcomes of Chilean students. Front Psychol. 2019; 10: 335. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2019.00335]
26. Aflatoonian B, Alam M, Mohamadi Purnajib T, Mohamadzadeh M. Evaluation and comparison of behavior problems of 7 to 9 years old children based on working mothers and housewives in Kerman. Journal of Health & Development. 2014; 3(2): 94-104. [Persian]. [Link]
27. Tong L, Shinohara R, Sugisawa Y, Tanaka E, Maruyama A, Sawada Y, et al. Relationship of working mothers' parenting style and consistency to early childhood development: A longitudinal investigation. J Adv Nurs. 2009; 65(10): 2067-2076. [Link] [DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05058.x]
28. Hill JL, Waldfogel J, Brooks-Gunn J, Han W-J. Maternal employment and child development: A fresh look using newer methods. Dev Psychol. 2005; 41(6): 833-850. [Link] [DOI:10.1037/0012-1649.41.6.833]
29. Liu H, Mroz TA, van der Klaauw W. Maternal employment, migration, and child development. J Econom. 2010; 156(1): 212-228. [Link] [DOI:10.1016/j.jeconom.2009.09.018]
30. Ruhi A, Behnām A. A study on the impact of preschool education on the development of Persian oral skills of Azari 1st grade students. Educational Innovations. 2011; 10(3): 25-50. [Persian]. [Link]
31. Tremblay RE, Nagin DS, Séguin JR, Zoccolillo M, Zelazo PD, Boivin M, et al. Physical aggression during early childhood: Trajectories and predictors. Pediatrics. 2004; 114(1): e43-50. [Link] [DOI:10.1542/peds.114.1.e43]
32. Rentzou K. Prevalence of burnout syndrome of Greek child care workers and kindergarten teachers. Educ 3 13. 2015; 43(3): 249-262. [Link] [DOI:10.1080/03004279.2013.804853]
33. Day DV, Fleenor JW, Atwater LE, Sturm RE, McKee RA. Advances in leader and leadership development: A review of 25years of research and theory. Leadersh Q. 2014; 25(1): 63-82. [Link] [DOI:10.1016/j.leaqua.2013.11.004]
34. Soleimany Adriany S, Sadeghi Hosnije AH, Zerehpoush A, Rabie M, Abedi A, Esmaeeli S. Effectiveness of rhythmic games on social skills of children with attention deficit hyperactive disorder. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2016; 18(2): 91-96. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghelichi M, Ganji H, Mirhashemi M, Tahmasebi Garmtani S. Development of Social Relationships in Children Aged 4 to 6 in Qom Kindergartens Based on the Demographic Status of Families in 2016. J Child Ment Health 2020; 7 (2) :216-228
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-594-fa.html

قلیچی مهدی، گنجی حمزه، میرهاشمی مالک، طهماسبی‌گرمتانی سیامک. وضعیت تحول ارتباط ‌اجتماعی در کودکان 4 تا 6 سال مهد کودک‌های استان قم بر اساس وضعیت جمعیت‌شناختی خانواده‌ها در سال 1395. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :216-228

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-594-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645