[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 115-105 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تحلیلی انتقادی تشخیص‌های نادرست دانش‌آموزان تیزهوش و با استعداد
ستاره شجاعی* 1، محمد خاموشی
چکیده:   (4591 مشاهده)

زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تحلیل و نقد تشخیص ­های نادرست دانش‌آموزان تیزهوش و با استعداد و ارائه راهکارهای لازم انجام شد.

منابع داده‌ها: با استفاده از منابع گوناگون مانند کتب، نشریات، اسناد و  مدارک و سایت‏های معتبر داده‌ها در مورد موضوع پژوهش گردآوری ‏شد.

روش‌: روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی است. بدین منظور پایگاه‌های علمی با کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و از اسناد و مقاله‌های به دست آمده مواردی که دارای اطلاعاتی در مورد تشخیص افتراقی و تشخیص‌های نادرست دانش‌آموزان تیزهوش و با استعداد بودند و از اعتبار علمی برخوردار بودند، تعداد 24 مورد بدون توجه به زمان نگارش آنها انتخاب شد و مورد تحلیل، بررسی، مقایسه، تفسیر و استنتاج قرار گرفت.

یافته ­ها: بسیاری از دانش‌آموزان تیزهوش و با استعداد نه تنها تشخیص داده نمی‌شوند، که اغلب تشیخص‌هایی را دریافت می‌کنند که نشان‌دهنده نابهنجاری است. تشخیص­ های نادرست‌ رایج شامل ناتوانی‌های یادگیری، اختلال نارسایی‌ توجه- فزون‌کنشی، نشانگان آسپرگر، اختلال نافرمانی مقابله‌ای، افسردگی و سایر اختلال‌های خلقی و اختلال وسواس فکری- عملی است. به همین دلیل دست‌کم ضروری است که متخصصان، معلمان، مربیان و والدین درک کافی از تیزهوشان داشته باشند تا تیزهوشی را نشانه نابهنجاری ندانند. در این مقاله پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه، عوامل مؤثر در تشخیص‌های نادرست دانش‌آموزان تیزهوش و با استعداد بحث شده است. سپس رایج‌ترین تشخیص‌های نادرست بیان شده و در پایان نتیجه‌گیری لازم انجام شده است.

نتیجه‌گیری: زندگی رهبران آینده در مخاطره قرار دارد و برای پیشگیری از این فاجعه، تشخیص دانش‌آموزان تیزهوش و با استعداد باید به دقت و با روش‌های تخصصی قابل دفاع انجام شود.

واژه‌های کلیدی: تشخیص‌های نادرست، دانش‌آموزان، تیزهوش و با استعداد
متن کامل [PDF 544 kb]   (3345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/4/7 | پذیرش: 1394/6/23 | انتشار: 1394/9/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shojaee S, Khamooshi M. A Critical-Analytical Review on Misdiagnosis of Gifted and Talented Students. J Child Ment Health 2015; 2 (3) :105-115
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-62-fa.html

شجاعی ستاره، خاموشی محمد. بررسی تحلیلی انتقادی تشخیص‌های نادرست دانش‌آموزان تیزهوش و با استعداد. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (3) :105-115

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-62-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645