[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 315-305 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه زیسته مادران دارای کودکان با آسیب های شنوایی از مشکلات فراروی فرزندان شان: مطالعه پدیدارشناسی
شهروز نعمتی*
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز
چکیده:   (4106 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت حس شنوایی در تحول شناختی و اجتماعی کودکان، آسیب به این حس پیامدهای منفی زیادی را به همراه دارد. شدت آسیب شنوایی ممکن است در حد خفیف، متوسط، شدید، و یا عمیق باشد. بیش از 90 درصد از کودکان دارای آسیب ­های شنوایی از والدین شنوا به­ دنیا می ­آیند. والدین شنوا برخلاف والدین ناشنوای دارای کودک ناشنوا، هیچ نوع تجربه ای از روش پرورش کودک ناشنوا ندارند. با توجه به این که آسیب­ های شنوایی، مشکلات زیادی را هم برای فرد مبتلا و هم برای خانواده او  به­ همراه دارد، پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات فراروی مادران کودکان با آسیب شنوایی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر با روی­ آورد کیفی از نوع مطالعه پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه پژوهش را مادران دارای کودکان با آسیب شنوایی شهر تبریز در سال 1396 تشکیل می­ دادند. در این راستا، مصاحبه نیمه ­ساختار یافته با 19 نفر از مادران این گروه از کودکان در شهر تبریز که به‌صورت هدفمند در دسترس انتخاب شده بودند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری، انجام گرفت. تحلیل داده ­ها از طریق روش کلایزی و مشخص کردن مضامین اصلی و فرعی انجام شد.
 یافته ­ها: مجموعه شواهد موجود در ارتباط با سامانه خانوادگی نارسایی­ های تحولی، از جمله گروه با آسیب ­های شنوایی نشان می­ دهد که این گروه از خانواده ­ها در گزارش ­های خود، هم تأثیرات مثبت و هم منفی را از حضور کودک خود در بافت خانواده گزارش می­ دهند؛ به­ طوری که با وجود گزارش تجارب منفی مانند تجربه تنیدگی­ های مزمن، تجربه رشد شخصی نیز در این گروه از خانواده­ ها مورد توجه است. در پژوهش حاضر مشکلات فراروی والدین دارای کودکان با آسیب­ های شنوایی به ترتیب شامل زندگی مستقل، مشکلات رفتاری، و مشکلات اجتماعی شناسایی شد.
نتیجه­ گیری: مشکلات چندگانه زندگی مستقلانه، مشکلات رفتاری، و اجتماعی بیانگر اثرات آسیب ­های شنوایی بر بافت کلی زندگی و محیط اجتماعی کودک است. نارسایی­ های تحولی از جمله آسیب­ های شنوایی، فقط مشکلات مربوط به سلامت نیستند، که پدیده­ پیچیده­ ای است که اثرات خود را در تعاملات اجتماعی فرد با محیط زندگی، نشان می­ دهد. مشکلات زبانی که ابزار ارتباطی مهمی برای تعامل این گروه از کودکان است، باعث انزوای اجتماعی آنان می­شود و مشکلات رفتاری آنان، شرایط سازش را تحت تأثیر منفی قرار می­ دهد. بر اساس مشکلات فراروی والدین، انجام مداخلات جامع روان­ شناختی شواهد محور و حمایت­ های اجتماعی، برای کمک به این گروه از والدین دارای فرزندان با آسیب­ های شنوایی، ضروری است.
واژه‌های کلیدی: پیوند با مدرسه، قلدری، مداخله رفتاری مدرسه-محور
متن کامل [PDF 616 kb]   (1599 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/29 | پذیرش: 1397/9/12 | انتشار: 1398/12/20
فهرست منابع
1. World Health Organization. International classification of functioning, disability, and health: children & youth version : ICF-CY. World Health Organization; 2007, pp: [Link]
2. Stucki G, Cieza A, Melvin J. The international classification of functioning, disability and health (ICF): a unifying model for the conceptual description of the rehabilitation strategy. J Rehabil Med. 2007; 39(4): 279-285. [Link] [DOI:10.2340/16501977-0041]
3. Hallahan DP, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional learners: an introduction to special education. 12 edition. Boston: Pearson Education; 2011, pp: [Link]
4. Reichman NE, Corman H, Noonan K. Impact of child disability on the family. Matern Child Health J. 2008; 12(6): 679-683. [Link] [DOI:10.1007/s10995-007-0307-z]
5. Malhotra S, Khan W, Bhatia MS. Quality of life of parents having children with developmental disabilities. Delhi Psychiatry Journal. 2012; 15(1): 171-176. [Link]
6. Kirk S, Gallagher JJ, Coleman MR, Anastasiow NJ. Educating exceptional children. 13th Edition. Belmont, CA USA: Wadsworth, Cengage Learning; 2011, pp: [Link]
7. Feher-Prout T. Stress and coping in families with deaf children. J Deaf Stud Deaf Educ. 1996; 1(3): 155-165. [Link] [DOI:10.1093/oxfordjournals.deafed.a014291]
8. Movallali G, Nemati S. Difficulties in parenting hearing-impaired children. Bimonthly Audiology - Tehran University of Medical Sciences. 2009; 18(1): 1-11. [Persian]. [Link]
9. Hintermair M. Parental resources, parental stress, and socioemotional development of deaf and hard of hearing children. J Deaf Stud Deaf Educ. 2006; 11(4): 493-513. [Link] [DOI:10.1093/deafed/enl005]
10. Mitchell TV, Quittner AL. Multimethod study of attention and behavior problems in hearing-impaired children. J Clin Child Psychol. 1996; 25(1): 83-96. [Link] [DOI:10.1207/s15374424jccp2501_10]
11. Minnes P, Perry A, Weiss JA. Predictors of distress and well-being in parents of young children with developmental delays and disabilities: the importance of parent perceptions. J Intellect Disabil Res. 2015; 59(6): 551-560. [Link] [DOI:10.1111/jir.12160]
12. Pipp-Siegel S, Sedey AL, Yoshinaga-Itano C. Predictors of parental stress in mothers of young children with hearing loss. J Deaf Stud Deaf Educ. 2002; 7(1): 1-17. [Link] [DOI:10.1093/deafed/7.1.1]
13. Meadow-Orlans KP. Sources of stress for mothers and fathers of deaf and hard of hearing infants. Am Ann Deaf. 1995; 140(4): 352-357. [Link] [DOI:10.1353/aad.2012.0392]
14. Luckner JL, Velaski A. Healthy families of children who are deaf. Am Ann Deaf. 2004; 149(4): 324-335. [Link] [DOI:10.1353/aad.2005.0003]
15. van Eldik T, Treffers PD, Veerman JW, Verhulst FC. Mental health problems of deaf Dutch children as indicated by parents' responses to the child behavior checklist. Am Ann Deaf. 2004; 148(5): 390-395. [Link] [DOI:10.1353/aad.2004.0002]
16. Seligman MEP, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: an introduction. Am Psychol. 2000; 55(1): 5-14. [Link] [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.5]
17. Szarkowski A, Brice PJ. Hearing parents' appraisals of parenting a deaf or hard-of-hearing child: application of a positive psychology framework. J Deaf Stud Deaf Educ. 2016; 21(3): 249-258. [Link] [DOI:10.1093/deafed/enw007]
18. Kisler J, McConachie H. Parental reaction to disability. Paediatr Child Health. 2010; 20(7): 309-314. [Link] [DOI:10.1016/j.paed.2010.02.010]
19. Doostzade M, Hemmati Alamdarloo G, Shojaee S. The effectiveness of family-centered early intervention on stress symptoms of mothers of children with hearing impairment. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3(1): 81-93. [Persian]. [Link]
20. Algozzine B, Browder D, Karvonen M, Test DW, Wood WM. Effects of interventions to promote self-determination for individuals with disabilities. Rev Educ Res. 2001; 71(2): 219-277. [Link] [DOI:10.3102/00346543071002219]
21. Movallali G, Mirkhani SM, Nemati S, Mellali M. Employment status of the members of Tehran deaf community. Bimonthly Audiology - Tehran University of Medical Sciences. 2011; 20(2): 38-46. [Persian]. [Link]
22. Lippold T, Burns J. Social support and intellectual disabilities: a comparison between social networks of adults with intellectual disability and those with physical disability. J Intellect Disabil Res. 2009; 53(5): 463-473. [Link] [DOI:10.1111/j.1365-2788.2009.01170.x]
23. Cobb S. Social support as a moderator of life stress. Psychosom Med. 1976; 38(5): 300-314. [Link] [DOI:10.1097/00006842-197609000-00003]
24. Beh-Pajooh A, Rahimi S, Fazilati M. Educational need assessment of deaf students in technical high schools. Journal of psychologicalscience. 2016; 14(56): 582-596. [Persian]. [Link]
25. Achenbach TM, Rescorla LA. Manual for the ASEBA preschool forms and profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research center for children, youth, & families; 2000, pp: [Link]
26. Theunissen SCPM, Rieffe C, Kouwenberg M, De Raeve LJI, Soede W, Briaire JJ, et al. Behavioral problems in school-aged hearing-impaired children: the influence of sociodemographic, linguistic, and medical factors. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2014; 23(4): 187-196. [Link] [DOI:10.1007/s00787-013-0444-4]
27. Barker DH, Quittner AL, Fink NE, Eisenberg LS, Tobey EA, Niparko JK, et al. Predicting behavior problems in deaf and hearing children: The influences of language, attention, and parent-child communication. Dev Psychopathol. 2009; 21(2): 373-392. [Link] [DOI:10.1017/S0954579409000212]
28. Cappelli M. Social development of children with hearing impairments who are integrated into general education classrooms. Volta Rev. 1995; 97(3): 197-208. [Link]
29. Greenberg MT, Kusché CA. Preventive interventions for school-age deaf children: The PATHS curriculum. J Deaf Stud Deaf Educ. 1998; 3(1): 49-63. [Link] [DOI:10.1093/oxfordjournals.deafed.a014340]
30. Cummins RA, Lau ALD. Community integration or community exposure? A review and discussion in relation to people with an intellectual disability. J Appl Res Intellect Disabil. 2003; 16(2): 145-157. [Link] [DOI:10.1046/j.1468-3148.2003.00157.x]
31. Trute B, Hiebert‐Murphy D, Levine K. Parental appraisal of the family impact of childhood developmental disability: Times of sadness and times of joy. J Intellect Dev Disabil. 2007; 32(1): 1-9. [Link] [DOI:10.1080/13668250601146753]
32. Strecker S, Hazelwood ZJ, Shakespeare-Finch J. Postdiagnosis personal growth in an australian population of parents raising children with developmental disability. J Intellect Dev Disabil. 2014; 39(1): 1-9. [Link] [DOI:10.3109/13668250.2013.835035]
33. Ebrahimi H, Mohammadi E, Shamshiri M, Mohammadi MA, Dadkhah B. Concerns of mothers with hearing loss child: a qualitative study. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2015; 13(2): 136-146. [Persian]. [Link]
34. Speziale HS, Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: advancing the humanistic imperative. Lippincott Williams & Wilkins; 2011, pp: [Link]
35. Colaizzi PF. Psychological research as the phenomenologist views it. In: Valle RS, King M, editors. Existential-phenomenological alternatives for psychology. Oxford University Press; 1978, pp: 1-6. [Link]
36. Ellis C, Bochner A, Denzin N, Lincoln Y, Morse J, Pelias R, et al. Talking and thinking about qualitative research. Qual Inq. 2008; 14(2): 254-284. [Link] [DOI:10.1177/1077800407311959]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati S. Lived Experiences and Challenges of Mothers with Children with Hearing impairments: A Phenomenological Study. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :305-315
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-626-fa.html

نعمتی شهروز. تجربه زیسته مادران دارای کودکان با آسیب های شنوایی از مشکلات فراروی فرزندان شان: مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :305-315

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-626-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645