[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 63-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مداخله‌های پیشگیرانه خانواده محور: تأثیر بر روابط والد ـ کودک و روش های تربیتی والدین
محسن شکوهی یکتا* 1، اکرم پرند1 ، محبوبه درگاهی1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (4519 مشاهده)

زمینه و هدف: بسیاری از والدین با سبک تربیتی خود فرصت اندیشیدن و یافتن راه‌حل مشکلات را به فرزندان خود نمی‌دهند؛ این امر احتمال بروز مشکلات رفتار را در فرزندان افزایش می‌دهد. در راستای پاسخ دهی به این نیاز والدین بسته‌های آموزشی متفاوتی طراحی و اجرا شده است که یکی از آنها کودک متفکر نام دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کودک متفکر به عنوان یک روش تربیتی خانواده‌محور مبتنی بر مهارت‌های حل‌مسئله، بر سبک‌های تربیتی و تعامل والد- کودک است.

روش: گروه نمونه شامل 40  نفر از والدین نوآموزان  پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان پایه اول دبستان بوده است. روش پژوهش شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون و تک ­گروهی بوده است. برنامه آموزشی کودک متفکر با هدف تغییر الگوهای فرزندپروری طراحی شد. این برنامه آموزشی در 9 جلسه 2 ساعته در هر هفته برگزار ‌شد. به منظور ارزیابی اثربخشی برنامه از پرسشنامه روش‌های تربیتی (شکوهی‌یکتا و پرند، 1386) و پرسشنامه رابطه والدـ کودک (جرارد، 1994) استفاده شد.

یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش روش حل‌مسئله به والدین به­ طورمعناداری در بهبود سبک تربیتی والدین مؤثر بوده است)01/0 (p< و نیز برنامه آموزشی به والدین میانگین خرده­ مقیاس‌های رضایت‌مندی و ارتباط را در رابطه والد- کودک به طور معناداری تغییر داده است (05/0 p<).

نتیجه­ گیری: برنامه آموزشی کودک متفکر به والدین می­ تواندکمک کند  تا از روش‌های مؤثر نظیر حل‌مسئله به‌جای روش‌های غیرمؤثر نظیر تنبیه استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: شیوه‌های تربیتی، ارتباط والد- کودک، فرزندپروری
متن کامل [PDF 578 kb]   (2164 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/15 | پذیرش: 1395/5/12 | انتشار: 1395/6/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Parand A, Dargahi M. Family-Based Preventive Interventions: Effects on Parent-Child Relationship and Parenting Styles. J Child Ment Health 2016; 3 (2) :55-63
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-64-fa.html

شکوهی یکتا محسن، پرند اکرم، درگاهی محبوبه. مداخله‌های پیشگیرانه خانواده محور: تأثیر بر روابط والد ـ کودک و روش های تربیتی والدین . فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (2) :55-63

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-64-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645