[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 219-207 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر روش تدریس تکلیفی و اکتشافی در فضای آزاد بر تحول حرکتی و اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی
مینا کشاورز* 1، زهرا فتحی رضائی2 ، سید حجت زمانی ثانی2
1- دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز
2- گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز
چکیده:   (3480 مشاهده)
زمینه و هدف: محیط یک عنصر ضروری برای تحول انسان است و کودکان بیشتر از سایر گروه‌های سنی تحت تأثیر محیط قرار دارند. با توجه به اهمیت تحول حرکتی و اجتماعی کودکان و نوع روش تدریس بر ابعاد و جنبه­ های مختلف تحول، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرروش تدریس تکلیفی و اکتشافی در فضای آزاد بر تحول حرکتی و اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد.
 روش: این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از کودکان دختر و پسر در دامنه سنی 6-4 ساله شهر تبریز در سال 1397 بودند که به شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایدهی شدند.گروه‌های آزمایش به مدت 12 جلسۀ 4 ساعته تحت مداخله قرار گرفتند، در حالی که گروه گواه این مداخله را دریافت نکرد. متغیرهای وابسته با استفاده از آزمون تحول حرکتی پی بادی (1983) و ماتریس مشاهده مهارت‌های اجتماعی (واکر،کالوین و رامسی، 1995) در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون در هر دو گروه آزمایش و گواه، اندازه‌گیری شدند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک­متغیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که استفاده از روش تدریس اکتشافی منجر به بهبود مهارت­ های درشت (22/34=F)، ظریف (47/70=Fو تحول اجتماعی (76/70=F) دختران و پسران پیش‌دبستانی شده است (0/05P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان استنباط کرد که سبک آموزش و محیط اطراف کودکان، نقش مهمی در تحول آنها داشته و هر چقدر این محیط غنی‌تر و با تأکید بر روی­ آورد آموزشی اکتشافی در محیط طبیعی باشد، این تأثیرگذاری به‌مراتب بیشتر بوده و باعث بهبود تحول حرکتی و اجتماعی کودکان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: روش تدریس تکلیفی، روش تدریس اکتشافی، تحول حرکتی و اجتماعی، کودکان
متن کامل [PDF 624 kb]   (1240 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/10/14 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1398/12/16
فهرست منابع
1. Goodway JD, Ozmun JC, Gallahue DL. Understanding motor development: infants, children, adolescents, adults. Eighth Edition. Jones & Bartlett Learning; 2019, pp: 60-287. [Link]
2. Payne VG, Isaacs LD. Human motor development: A lifespan approach. 9th Edition. Routledge; 2017, pp: 79-298. [Link] [DOI:10.4324/9781315213040]
3. Haywood K, Getchell N. Life span motor development. 5th edition. Human Kinetics; 2009, pp: 15-308. [Link]
4. Chow BC, Chan L. Gross motor skills of Hong Kong preschool children. Asian Journal of Physical Education & Recreation. 2011; 17(1): 71-77. [Link]
5. Mardanparvar H, Sabohi F, Rezaei Dehghani A. Comparison the effect of teaching by group guided discovery learning, questions & answers and lecturing methods on the level of learning and information durability of students. Education Strategies in Medical Sciences. 2016; 8(6): 35-41. [Persian]. [Link]
6. Corapci F. The role of child temperament on head start preschoolers' social competence in the context of cumulative risk. J Appl Dev Psychol. 2008; 29(1): 1-16. [Link] [DOI:10.1016/j.appdev.2007.10.003]
7. Emarati FS, Namazizadeh M, Mokhtari P, Mohammadiyan F. Effects of selected elementary school games on the perceptual-motor ability and social growth of 8-to-9-year-old female students. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2012; 7(5): 661-673. [Persian]. [Link]
8. Akbari H, Abdoli B, Shafizadeh M, Khalaji H, Haji Hosseini S, Ziaei V. The effect of traditional games in fundamental motor skill development in 7-9 year-old boys. Iranian Journal of Pediatrics. 2009; 19(2): 123-129. [Link]
9. Araújo D, Brymer E, Brito H, Withagen R, Davids K. The empowering variability of affordances of nature: Why do exercisers feel better after performing the same exercise in natural environments than in indoor environments? Psychol Sport Exerc. 2019; 42: 138-145. [Link] [DOI:10.1016/j.psychsport.2018.12.020]
10. Logan S, Robinson L, Webster EK, Barber L. Exploring preschoolers engagement and perceived physical competence in an autonomy-based object control skill intervention: A preliminary study. Eur Phy Educ Rev. 2013; 19(3): 302-314. [Link] [DOI:10.1177/1356336X13495627]
11. Prince M, Felder R. The many faces of inductive teaching and learning. J Coll Sci Teach. 2007; 36(5): 14-20. [Link]
12. Martin EH, Rudisill ME, Hastie PA. Motivational climate and fundamental motor skill performance in a naturalistic physical education setting. Phys Educ Sport Pedagogy. 2009; 14(3): 227-240. [Link] [DOI:10.1080/17408980801974952]
13. Karimi Moonaghi H, Mohammady A, SalehMoghaddam A, Gholami H, Karshki H, Zamanian N. Comparing the effects of cooperative learning to lecture trainings on the motivational beliefs and self-regulating learning strategies. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14(5): 393-402. [Persian]. [Link]
14. Aein F, Noorian C. Problem-based learning: A new experience in education of pediatric nursing course to nursing students. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2006; 8(2): 16-20. [Persian]. [Link]
15. Samborski S. Biodiverse or barren school grounds: their effects on children. Child Youth Environ. 2010; 20(2): 67-115. [Link]
16. Louv R. Last child in the woods: saving our children from nature-deficit disorder. Algonquin books; 2008; pp: 22-98. [Link]
17. Acar H. Learning environments for children in outdoor spaces. Procedia Soc Behav Sci. 2014; 141: 846-853. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.05.147]
18. Valentini NC, Rudisill ME. Motivational climate, motor-skill development, and perceived competence: two studies of developmentally delayed kindergarten children. Journal of Teaching in Physical Education. 2004; 23(3): 216-234. [Link] [DOI:10.1123/jtpe.23.3.216]
19. Dicke T, Elling J, Schmeck A, Leutner D. Reducing reality shock: the effects of classroom management skills training on beginning teachers. Teach Teach Educ. 2015; 48: 1-12. [Link] [DOI:10.1016/j.tate.2015.01.013]
20. Hillyard C, Gillespie D, Littig P. University students' attitudes about learning in small groups after frequent participation. Active Learning in Higher Education. 2010; 11(1): 9-20. [Link] [DOI:10.1177/1469787409355867]
21. Colley RC, Brownrigg M, Tremblay MS. A model of knowledge translation in health: the Active Healthy Kids Canada Report Card on physical activity for children and youth. Health Promot Pract. 2012; 13(3): 30-320. [Link] [DOI:10.1177/1524839911432929]
22. Gray C, Gibbons R, Larouche R, Sandseter EBH, Bienenstock A, Brussoni M, et al. What is the relationship between outdoor time and physical activity, sedentary behaviour, and physical fitness in children? A systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2015; 12(6): 6455-6474. [Link] [DOI:10.3390/ijerph120606455]
23. Berg S. Children's activity levels in different playground environments: an observational study in four Canadian preschools. Early Child Educ J. 2015; 43(4): 281-287. [Link] [DOI:10.1007/s10643-014-0654-5]
24. Daly L, Beloglovsky M. Loose parts 2: inspiring play with infants and toddlers. St. Paul, MN: Redleaf Press; 2016, pp: 18-114. [Link]
25. Folio MR, Fewell R. Peabody developmental motor scales and activity cards. Adapt Phys Act Q. 1984; 16(5): 8-173. [Link]
26. Derakhshan Rad SA, Sazmand AH. Standardization of Peabody developmental motor scales in children aged 60-71 months in Shiraz. Journal OF Rehabilitation. 2011; 11(4): 35-41. [Persian]. [Link]
27. Walker H, Colvin G, Ramsey E. Antisocial behavior in school: strategies and best practices. Behav Disord. 1996; 21(3): 248-256. [Link] [DOI:10.1177/019874299602100307]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarz M, Fathirezaie Z, Zamani Sani S H. The Intervention of Task and Exploratory Teaching Method in the Outdoor on Motor and Social Development of Preschool Children. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :207-219
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-741-fa.html

کشاورز مینا، فتحی رضائی زهرا، زمانی ثانی سید حجت. تأثیر روش تدریس تکلیفی و اکتشافی در فضای آزاد بر تحول حرکتی و اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :207-219

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-741-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645