[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 130-119 برگشت به فهرست نسخه ها
کارآمدی آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر بر روابط بین فردی، میزان تاب‌آوری، و تنیدگی افراد کم‌شنوا
محمد مهدی پسندیده* 1، ندا کرامت2
1- گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، آستانه
2- دانشگاه پیام نور، آستانه
چکیده:   (4047 مشاهده)
زمینه و هدف: در بررسی کودکان با آسیب شنوایی به نظر می­رسد که نخستین و مهم‌ترین مسئله این کودکان، مشکلات در برقراری ارتباط است؛ زیرا آنها اغلب قادر به ایجاد رابطه اجتماعی و متقابل با همسالان و بزرگسالان نیستند و سازش ­یافتگی عاطفی و مهارت‌های اجتماعی آنان با دشواری زیادی روبه‌رو است؛ از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی آموزش مهارت‌های برقاری ارتباط مؤثر بر روابط بین­فردی تاب‌آوری و تنیدگی افراد کم‌شنوا است.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی، از نوع طرح پیش‌آزمون-پس ­آزمون، با گروه آزمایش و گواه است. از جامعه آماری پژوهش که شامل افراد کم ­شنوا با میانگین سنی 15 سال شهر تهران در سال 1397 بود با روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برنامه آموزشی مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا شد ولی گروه گواه هیچ مداخله­ ای را دریافت نکرد. از پرسشنامه مهارت­ های بین­ فردی (ماتسون، 1983)، تاب‌آوری (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳) و پرسشنامه تنیدگی (کوهن، 1983) به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک­متغیره نشان داد آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر بر روابط بین­فردی (0/01=P، 26/29=F)، تاب‌آوری (0/03=P،5/27=F) و همچنین تنیدگی (0/01=P،22/60=F) نوجوانان کم‌شنوا مؤثر است؛ به طوری که این مداخله توانسته است روابط بین­فردی و تاب‌آوری را در گروه آزمایش افزایش، و سطح تنیدگی آنها را کاهش دهد.
نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد برنامه مهارت­ های ارتباطی آموزش داده شده در این پژوهش توانسته است افراد گروه آزمایش را برای رویارویی مؤثر با مشکلات روابط بین­ فردی آماده کند؛ نیاز روانی به احساس برقراری ارتباط و تعلق داشتن را در آنها تقویت کند؛ و در نهایت به کاهش سطح تنیدگی، تقویت روابط بین­فردی، و تاب ­آوری آنها منجر شود.
واژه‌های کلیدی: مهارت های ارتباط مؤثر، روابط بین فردی، تاب‌آوری، تنیدگی، کم‌شنوا
متن کامل [PDF 711 kb]   (1440 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/15 | پذیرش: 1398/7/14 | انتشار: 1398/12/14
فهرست منابع
1. Raya AF, Ruiz-Olivares R, Pino J, Herruzo J. Parenting style and parenting practices in disabled children and its relationship with academic competence and behavior problems. Procedia Soc Behav Sci. 2013; 89: 702-709. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.08.918]
2. Soleimanieh Naeini T, Keshavarzi Arshadi F, Hatamizadeh N, Bakhshi E. The effect of social skills training on perceived competence of female adolescents with deafness. Iran Red Crescent Med J. 2013; 15(12): e5426. [Link] [DOI:10.5812/ircmj.5426]
3. Sass-Lehrer M. The earliest interventions: when parents discover they have a deaf child. Washington, DC: Gallaudet University; 2013. [Link]
4. Khoshhal Roodposhtie V, Hossein Khanzade AA. The impact of effective communication skills training on parents of children with hearing loss on social skills of children. Exceptional Education. 2015; 6(134): 45-55. [Persian]. [Link]
5. Kvam MH, Loeb M, Tambs K. Mental health in deaf adults: symptoms of anxiety and depression among hearing and deaf individuals. J Deaf Stud Deaf Educ. 2007; 12(1): 1-7. [Link] [DOI:10.1093/deafed/enl015]
6. Kushalnagar P, McKee M, Smith S, Hopper M, Kavin D, Atcherson S. Conceptual model for quality of life among adults with congenital or early deafness. Disabil Health J. 2014; 7(3): 350-355. [Link] [DOI:10.1016/j.dhjo.2014.04.001]
7. Arlinger S. Negative consequences of uncorrected hearing loss- a review. Int J Audiol. 2003; 42(2): 2S17-20. [Link] [DOI:10.3109/14992020309074639]
8. Ahlert IA, Greeff AP. Resilience factors associated with adaptation in families with deaf and hard of hearing children. Am Ann Deaf. 2012; 157(4): 391-404. [Link] [DOI:10.1353/aad.2012.1629]
9. Movallali G, Abdollahzadeh Rafi M, Nemati S. Comparison of general health status in mothers of hearing and hearing-impaired children. Bimonthly Audiology - Tehran University of Medical Sciences. 2013; 22(2): 33-39. [Persian]. [Link]
10. Behpazhouh A, Hejazi E, Hossein Khanzadeh AA, Ghobari Bonab B. A comparison of social skills of partially hearing impaired students in integrated versus nonintegrated schools. Journal of Psychology and Education. 2005; 35(2): 63-83. [Persian]. [Link]
11. Bigdeli E, Elahi T. Study and comparison of emotional intelligence among high- school blind and deaf students. Exceptional Education Journal. 2014; 4(126): 22-31. [Persian]. [Link]
12. Barimani S, Asadi J, Khajevand A. The effectiveness of play therapy on deaf children's social adaptation and communication skills. Archives of Rehabilitation. 2018; 19(3): 250-261. [Persian]. [Link] [DOI:10.32598/rj.19.3.250]
13. Shalani B, Alimoradi F, Sadeghi S. The relationship between stress coping strategies and social skills with aggression in deaf female students. Pajouhan Scientific Journal. 2018; 16(2): 11-18. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/psj.16.2.11]
14. Tavakoli M, Talebi H, Shomeil Shushtari S, Aghaei E. The mental health of hearing impaired adults. J Rehab Med. 2016; 4(4): 142-147. [Link]
15. Moumeni KM, Akbari M, Atashzadeh Shourideh F. Relationship between resilience and burnout of nurses. Teb va Tazkieh. 2010; 17(74-75): 37-47. [Persian]. [Link]
16. Stratta P, Capanna C, Dell'Osso L, Carmassi C, Patriarca S, Di Emidio G, et al. Resilience and coping in trauma spectrum symptoms prediction: a structural equation modeling approach. Pers Individ Dif. 2015; 77: 55-61. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2014.12.035]
17. Pinquart M. Moderating effects of dispositional resilience on associations between hassles and psychological distress. J Appl Dev Psychol. 2009; 30(1): 53-60. [Link] [DOI:10.1016/j.appdev.2008.10.005]
18. Connor KM, Davidson JRT. Development of a new resilience scale: the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depress Anxiety. 2003; 18(2): 76-82. [Link] [DOI:10.1002/da.10113]
19. Masten AS. Ordinary magic. Resilience processes in development. Am Psychol. 2001; 56(3): 227-238. [Link] [DOI:10.1037/0003-066X.56.3.227]
20. Perkins DF, Jones KR. Risk behaviors and resiliency within physically abused adolescents. Child Abuse Negl. 2004; 28(5): 547-563. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2003.12.001]
21. Maulding WS, Peters GB, Roberts J, Leonard E, Sparkman L. Emotional intelligence and resilience as predictors of leadership in school administrators. Journal of Leadership Studies. 2012; 5(4): 20-29. [Link] [DOI:10.1002/jls.20240]
22. Pasyar S, Mousavi SV, Rezaei S. Prediction of the resiliency of labor children based on coping strategies with stress and attachment styles. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019; 5(4): 1-12. [Persian]. [Link] [DOI:10.1007/s12187-018-9572-1]
23. Shabahang R, Khosrojavid M, Ahmadi A. The role of attitude and resiliency in predicting the quality of life of parents of children with special needs. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(3): 11-21. [Persian]. [Link]
24. Baghban Vahidi M, Hossein Khanzadeh AA, Nedaee N. The impact of training mothers of autistic children for effective communication skills on social skills improvement in autistic children. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2017; 7(0): 44-44. [Persian]. [Link]
25. Poshtyafte A, Pasha G R. Effectiveness of Communication Skills Training on General Self-efficacy And Social Phobia in Adolescent Boys with Hearing Impairment. JNE. 2018; 7 (4):25-31. [Persian]. [Link]
26. Ranjbar J, Tarkhan M, Taher M, Hossein Khanzadeh AA, Esapour M. The effect of communication skills training on the self-concept and loneliness of students with hearing impairment. Journal of School Psychology. 2015; 4(2): 39-54. [Persian]. [Link]
27. Simyarian K, Simyarian G, Tadris Tabrizi M. the effect of communication skills training on reducing social anxiety and improving interpersonal relationships of third grade girl students in mathematics/physics field of high schools in Tehran. Applied Research in Educational Psychology. 2015; 1(2): 45-33. [Persian]. [Link]
28. Heydarpour S, Dokaneheifard F, Bahari SA. The impact of teaching effective communication skills on self-esteem and reduction of shyness among the physically challenged in Tehran. Innovation in Management Education (Journal of Modern Thoughts in Education). 2008; 3(4): 41-52. [Persian]. [Link]
29. Netten AP, Rieffe C, Theunissen SCPM, Soede W, Dirks E, Korver AMH, et al. Early identification: Language skills and social functioning in deaf and hard of hearing preschool children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2015; 79(12): 2221-2216. [Link] [DOI:10.1016/j.ijporl.2015.10.008]
30. Vaccari C, Marschark M. Communication between parents and deaf children: implications for social-emotional development. J Child Psychol Psychiatry. 1997; 38(7): 793-801. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.1997.tb01597.x]
31. Spencer LJ, Marschark M, Machmer E, Durkin A, Borgna G, Convertino C. Communication skills of deaf and hard-of-hearing college students: Objective measures and self-assessment. J Commun Disord. 2018; 75: 13-24. [Link] [DOI:10.1016/j.jcomdis.2018.06.002]
32. Meinzen-Derr J, Lim LHY, Choo DI, Buyniski S, Wiley S. Pediatric hearing impairment caregiver experience: Impact of duration of hearing loss on parental stress. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2008; 72(11): 1693-1703. [Link] [DOI:10.1016/j.ijporl.2008.08.005]
33. Hindley PA. Mental health problems in deaf children. Current Paediatrics. 2005; 15(2): 114-119. [Link] [DOI:10.1016/j.cupe.2004.12.008]
34. Rath S, Nanda S. Self-concept: a psychosocial study on adolescents. ZENITH International Journal of Multidisciplinary Research. 2012; 2(5): 49-61. [Link]
35. Maddi SR, Khoshaba DM. Resilience at work: how to succeed no matter what life throws at you. Special edition. New York: Amacom; 2005, pp: 15-29. [Link]
36. Mohammadi M, Jazayeri AR, Rafie AH, Joukar B, Pourshahbaz A. Resilience factors in individuals at risk for substance abuse. Journal of Psychology (Tabriz University). 2006; 1(2-3): 203-224. [Persian]. [Link]
37. Samani S, Jokar B, Sahragard N. Effects of resilience on mental health and life satisfaction. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2007; 13(3): 290-295. [Persian]. [Link]
38. Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. A global measure of perceived stress. J Health Soc Behav. 1983; 24(4): 385-396. [Link] [DOI:10.2307/2136404]
39. Saadat S, Asghari F, Jazayeri R. The relationship between academic self-efficacy with perceived stress, coping strategies and perceived social support among students of University of Guilan. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15(0): 67-78. [Persian]. [Link]
40. Yeganeh T, Hossein khanzadeh AA. Effectiveness of training walker's skills via cognitive -behavioral method on increasing social skills of aggressive students. Exceptional Education Journal. 2014; 5(127): 5-15. [Persian]. [Link]
41. Radfar S, Hamidi F, Lorestani F, Ebrahimi B, Mirzaei J. Effective communication skills. First edition. Tehran: Veterans Engineering and Medical Sciences Research Institu; 2008, pp: 3-16. [Persian].
42. Fati L, Mohammad Khani SH, Motabi F, Kazem Zadeh M. Practical guide to life skills learning workshops. First edition. Tehran: Danzhe; 2005, pp: 51-204. [Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pasandideh M M, Keramat N. Effectiveness of Communication Skills Training on Interpersonal Relationships, Resilience, and Stress in People with Hearing Impairment. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :119-130
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-764-fa.html

پسندیده محمد مهدی، کرامت ندا. کارآمدی آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر بر روابط بین فردی، میزان تاب‌آوری، و تنیدگی افراد کم‌شنوا. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :119-130

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-764-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645