:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 42-27 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر آموزش ایمن‌سازی روانی در برابر تنیدگی بر تنظیم شناختی هیجان و مشکلات روان‌شناختی مادران کودکان نابینا
احسان بهرام فر1 ، محمد عاشوری* 2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (1725 مشاهده)
زمینه و هدف: مادران کودکان نابینا در تنظیم هیجان و واکنش‌های روان‌شناختی با مشکل مواجه هستند. به نظر می‌رسد که آموزش ایمن‌سازی روانی برای آنها مفید باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر ایمن‌سازی روانی در برابر تنیدگی بر تنظیم شناختی هیجان و مشکلات روان‌شناختی مادران کودکان نابینا بود.
روش‌: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری را مادران کودکان نابینای 7 تا 10 ساله شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. شرکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس ویژه نابینایان شهر اصفهان، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه 17 نفری جایدهی شدند. گروه آزمایش، مداخله را در 10 جلسه 45 دقیقه­ای دریافت کرد، ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای‌ استفاده شده، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند و لاویباند، 1995) بود. داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ایمن‌سازی روانی اثر معناداری بر نمرههای افتراقی راهبردهای سازشیافته تنظیم شناختی هیجان در آزمودنی‌ها داشت (01/0P= و 91/6F=) ولی تأثیر معناداری بر راهبردهای سازشنایافته آنها نداشته است (66/0P= و 19/0F=). همچنین این برنامه تأثیر معناداری بر افسردگی (0001/0P= و 42/22F=) و تنیدگی (002/0P= و 99/10F=) آزمودنی‌ها داشته، ولی تأثیر معناداری بر اضطراب آنها نداشت (66/0P= و 19/0F=).
نتیجه‌گیری: برنامه ایمن‌سازی روانی بر تجربه‌های هیجانی و واکنش‌های روان‌شناختی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، نقش مهمی در بهبود تنظیم هیجان و مشکلات روان‌شناختی مادران کودکان نابینا دارد.
واژه‌های کلیدی: ایمن‌سازی روانی در برابر تنیدگی، تنظیم شناختی هیجان، کودکان نابینا
متن کامل [PDF 1124 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/27 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1400/3/8
فهرست منابع
1. Demmin DL, Silverstein SM. Visual impairment and mental health: Unmet needs and treatment options. Clin Ophthalmol. 2020; 14(1): 4229-4251. [Link] [DOI:10.2147/OPTH.S258783]
2. Alnfiai M, Srinivas Sampalli S. Braille enter: A touch screen Braille text entry method for the Blind. The 8th International Conference on Ambient Systems, Networks and Technologies. Procedia Comput Sci. 2017; 109(1): 257-264. [Link] [DOI:10.1016/j.procs.2017.05.349]
3. Mohammad Yusef B, Sharifi Daramadi P, Aghaie H. The effect of body language and social skills training on social adjustment of students with visual impairment. J Child Ment Health. 2018; 5(2): 59-71. [Persian]. [Link]
4. Majerova H. The person in a situation of visual impairment and its perception and imagination from the qualitative viewpoint. Procedia Soc Behav Sci. 2017; 237(1): 751-757. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2017.02.117]
5. Wettstein M, Spuling SM, Heyl V. Associations of self-reported vision problems with health and psychosocial functioning: A 9-year longitudinal perspective. British Journal of Visual Impairment. 2021; 39(1): 31-52. [Link] [DOI:10.1177/0264619620961803]
6. Sepanta M, Abedi A, Yarmohammadian A, Ghomrani A, Faramarzi S. The effect of Frederickson's positive emotion training program on emotion regulation of students with dyslexia. J Child Ment Health. 2019; 5(4):94-109. [Persian]. [Link]
7. Hofmann SG, Carpenter JK, Curtiss J. Interpersonal emotion regulation questionnaire (IERQ): scale development and psychometric characteristics. Cogn Ther Res. 2016; 40(3): 341-356. [Link] [DOI:10.1007/s10608-016-9756-2]
8. Tajaddini E, Sepehrianazar F, Soleymani E. Comparison of looming maladaptive style, negative problem-orientation, emotion regulation, and rejection sensitivity in the patients with AIDS and healthy people. RPH. 2018; 12(2): 53-67. [Persian]. [Link]
9. Moghaddam Poor N, Sepahvand T. The explanation of social anxiety in primary school children based on difficulties in emotional regulation and cognitive flexibility of mothers. J Child Ment Health. 2018; 5(2): 14-24. [Persian]. [Link]
10. Gregoire S, Lachance L. Taylor G. Mindfulness, mental health and emotion regulation among workers. I J W. 2015; 5(4): 96-119. [Link] [DOI:10.5502/ijw.v5i4.444]
11. Alizadeh A, Kazemi Galogahi MH, Gamali Z, Barati M. Azizi M. The role of emotional regulation and spirituality on occupational stress in military nurses. NPWJM. 2014; 2(2):17-22. [Persian]. [Link]
12. Zaidman-Zait A, Most T, Tarrasch R, Haddad-eid E, Brand D. The impact of childhood hearing loss on the family: Mothers' and fathers' stress and coping resources. Journal Deaf Stud Deaf Educ. 2016; 21(1): 23-33. [Link] [DOI:10.1093/deafed/env038]
13. Sadock BJ, Sadock VA. Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry behavioral sciences clinical psychiatry. 10th edition. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins; 2007, pp: 167-169. [Link]
14. Hansenne M, Bianchi J. Emotional intelligence and personality in major depression: Trait versus state effects. Psychiatry Res. 2009; 166(1): 63-68. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2008.03.015]
15. Negovan V, Bagana E. A comparison of relationship between self-esteem and vulnerability to depression among high school and freshmen university students. Procedia Soc Behav Sci. 2011; 30(1): 1324-1330. Doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.257 [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.257]
16. Verhoeven M, Bogels SM, van der Bruggen CC. Unique roles of mothering and fathering in child anxiety; moderation by child's age and gender. J Child Fam Stud. 2012; 21(2): 331-343. [Link] [DOI:10.1007/s10826-011-9483-y]
17. Esbjørn BH, Normann N, Christiansen BM, Reinholdt-Dunne, ML. The efficacy of group metacognitive therapy for children (MCT-c) with generalized anxiety disorder: An open trial. J Anxiety Disord. 2018; 53(1): 16-21. [Link] [DOI:10.1016/j.janxdis.2017.11.002]
18. Chen YA, Chan KCH, Liao PJ, Chen CK, Wu CM. Parental stress in raising mandarin-speaking children with cochlear implants. The Laryngoscope. 2013; 123(5): 1241-46. [Link] [DOI:10.1002/lary.23755]
19. Cooper CE, McLanahan SS, Meadows SO, Brooks-Gunn J. Family structure transitions and maternal parenting stress. J Marriage Fam. 2009; 71(3): 558-74. [Link] [DOI:10.1111/j.1741-3737.2009.00619.x]
20. Scrimin S, Haynes M, Altoe G, Bornstein MH, Axia G. Anxiety and stress in mothers and fathers in the 24 h after their child's surgery. Child Care Health Dev. 2009; 35(2): 227-233. [Link] [DOI:10.1111/j.1365-2214.2008.00920.x]
21. Ashori M, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Jalil-Abkenar SS, Fallah AM, Azimi Garoosi S. Effectiveness of mental immunization program training on social competency and personality traits of individuals with cerebral palsy. Archives of Rehabilitation. 2017; 18(2): 98-109. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/jrehab-180296]
22. Sheehy R, Horan JJ. Effects of SIT for 1st year law students. Int J Stress Manag. 2004; 11(1): 41-55. [Link] [DOI:10.1037/1072-5245.11.1.41]
23. Meichenbam D. Stress inoculation training: A preventative and treatment approach. 3rd edition. Philadelphia: Guilford Press; 2007. pp: 84-89. [Link]
24. Kawaharada M, Yoshioka E, Saijo Y, Fukui T, Ueno T, Kishi R. The effects of a stress inoculation training program for civil servants in japan: A pilot study of a non-randomized controlled trial. Ind Health. 2009; 47(2): 173-182. [Link] [DOI:10.2486/indhealth.47.173]
25. Ashori M, Nakhostin N, Ghazaghi T. The effect of mental immunization training on psychological reactions and social competency of students with intellectual disability. J Child Ment Health. 2019; 5(4): 13-26. [Persian]. [Link]
26. Jenaabadi H. Survey on effectiveness of cognitive-behavioral stress management on mental health of mothers of children with developmental disorders, disruptive behavior disorders and cerebral palsy. RJMS. 2016; 23(148): 80-88. [Persian]. [Link]
27. Mazlom S, Darban F, Vaghei S, Modarres gharavi M, Kashani lotfabadi M, Shad M. The effect of stress inoculation program (SIP) on nurses' perceived stress in psychiatric wards. Evidence Based Care. 2012; 2(1): 35-44. [Persian]. [Link]
28. Kang YS, Choi SY, Ryu E. The effectiveness of a stress coping program based on mindfulness meditation on the stress, anxiety, and depression experienced by nursing students in Korea. Nurse Edu Today. 2009; 29(5): 538-543. [Link] [DOI:10.1016/j.nedt.2008.12.003]
29. Esmaeili Z, Esmaeili L, Dabbashi F. Effectiveness of stress inoculation training on psychological well-being in women with diabetes mellitus type 2. Int J Educ Psychol Res. 2016; 2(2): 88-93. [Persian]. [Link] [DOI:10.4103/2395-2296.168504]
30. Garnefski N, Kraaij V. The cognitive emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment. 2007; 23(3): 141-149. [Link] [DOI:10.1027/1015-5759.23.3.141]
31. Besharat MA, Bazzazian S. Psychometri properties of the cognitive emotion regulation questionnaire in a sample of Iranian population. J Nurs & Mid. 2015; 24(84): 61-70. [Persian]. [Link]
32. Ashori, M., Shojaei, S., Fatahian, F. Comparative study of depression, anxiety and stress between blind and normal individuals. Empowering Exceptional Children. 2017; 8(4): 71-80. [Persian]. [Link]
33. Antony MM, Bieling PJ, Cox BJ, Enns MW, Swinson RP. Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the depression anxiety stress scales in clinical groups and a community sample. Psychol Assess. 1998; 10(2): 176-181. [Link] [DOI:10.1037/1040-3590.10.2.176]
34. Samani S, Jokar B. Evaluate the reliability and validity of the short form of depression, anxiety and stress. J Social Sci Humanities Shiraz Univ. 2007; 26(3): 65-76. [Persian]. [Link]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها