[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 57-49 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین فراشناخت حالتی و مسئولیت‌پذیری با خودنظم‌دهی تحصیلی
مریم شهیدی* 1، محمد‌رضا زربخش
چکیده:   (4582 مشاهده)

زمینه و هدف: از جمله مفاهیم مطرح در آموزش‌های جهان معاصر، یادگیری خودنظم­ دهی است که امروزه از آن به عنوان یک کانون مهم و یکی از محورهای اساسی تعلیم و تربیت یاد می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین فراشناخت حالتی و مسئولیت­ پذیری با خودنظم‌­دهی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه انجام شد.

 روش: روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 94-93 بودند که از بین آنها 283 نفر به شیوه تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های مسئولیت‌پذیری منیره کردلو (1387)، فراشناخت حالتی اونیل و عابدی (1996) و خودنظم­‌دهی تحصیلی کانل و ریان (1987) پاسخ دادند.

یافته ­ها: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد بین مسئولیت‌پذیری و فرا شناخت حالتی و خرده مقیاس­ه ای آن یعنی آگاهی، راهبرد شناختی، برنامه‌ریزی و بررسی خود با خود نظم‌­دهی دانش­‌آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین دو متغیر مسئولیت­‌پذیری و فراشناخت حالتی توانستند 20 درصد از واریانس خودنظم­‌دهی تحصیلی دانش‌آموزان را تبیین نمایند.

نتیجه ­گیری: با توجه به یافته ­های تحقیق، می­توان خودنظم‌دهی تحصیلی دانش‌آموزان را به عنوان یک متغیر مهم در پیشبرد اهداف آموزشی با افزایش سطح مسئولیت­‌پذیری، برنامه ­ریزی، بازبینی و شناخت دانش‌آموزان بالا برد.

واژه‌های کلیدی: مسئولیت پذیری، فرا شناخت حالتی، خود نظم‌دهی تحصیلی
متن کامل [PDF 549 kb]   (2055 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/12 | پذیرش: 1394/6/28 | انتشار: 1394/12/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahidi M, Zarbakhsh M R. The Relationship Between State Metacognition and Responsibility with Academic Self-regulation. J Child Ment Health 2016; 2 (4) :49-57
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-82-fa.html

شهیدی مریم، زربخش محمد‌رضا. رابطه بین فراشناخت حالتی و مسئولیت‌پذیری با خودنظم‌دهی تحصیلی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (4) :49-57

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-82-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645