[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 74-59 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش های همدلی و مدیریت خشم بر شناخت اجتماعی و علائم اختلال دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای
محبوبه طاهر* 1، عباس ابوالقاسمی2 ، نادر حاجلو3 ، محمد نریمانی3
1- گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (5891 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله ­ای یکی از شایع ­ترین اختلال ­های رفتاری مخرب است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزشهای همدلی و مدیریت خشم بر شناخت اجتماعی و علائم اختلال دانش ­آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد.

روش: طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش ­آزمون - پس­ آزمون با گروه کنترل بود. نمونه ­ای به حجم 54 نفر از میان دانشآموزان پسر پایههای هفتم و هشتم مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شهر ساری در سال تحصیلی 94-1393 به روش تصادفی خوشه­ ای چندمرحله ­ای انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایشی و و یک گروه کنترل) جای دهی شدند. جهت جمع ­آوری داده ­ها از مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای دانش ­آموزان (هومرسن و همکاران، 2006)، مصاحبه بالینی ساختاریافته (فرست و همکاران، 1995)، و داستان‌های اجتماعی (تورکاسپا و برایان، 1994) استفاده شد. برای گروه­ های آزمایشی، آموزش همدلی و آموزش مدیریت خشم در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای برگزار شد در حالی که گروه­ کنترل هیچ­گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند.

یافته ­ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک­­ متغیری و چندمتغیری حاکی از اثربخشی روش­ های آموزشی همدلی و مدیریت خشم بر  نمره کل و مؤلفه­ های شناخت اجتماعی بود. تفاضل میانگین تعدیل­ شده گروه­ های آموزش همدلی و مدیریت خشم  نشان داد آموزش همدلی در مقایسه با آموزش مدیریت خشم با اطمینان 95 درصد سهم بیشتری در افزایش شناخت اجتماعی مرحله دوم و پنجم دارد. همچنین نتیجهآزمون تحلیل کوواریانس یک ­متغیری نشان داد دو روش آموزشی همدلی و مدیریت خشم بر  بهبود علائم اختلال اثربخش است. مقایسه تفاضل میانگین ­ها نشان داد بین مقادیر میانگین تعدیل­ شده دو گروه­ در بهبود علائم اختلال تفاوت معناداری وجود ندارد.

نتیجه ­گیری: بکارگیری آموزش ­های همدلی و مدیریت خشم در کنار دوره­ های آموزش تحصیلی برای دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله­ ای می­ تواند از بروز، تشدید و تبدیل علائم اختلال نافرمانی مقابله ­ای به سایر اختلال­ ها پیشگیری کند.

واژه‌های کلیدی: آموزش همدلی، آموزش مدیریت خشم، شناخت اجتماعی، علائم اختلال نافرمانی مقابله ای
متن کامل [PDF 729 kb]   (2483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/7/12 | پذیرش: 1394/9/19 | انتشار: 1394/12/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taher M, Abolghasemi A, Hajloo N, Narimani M. The Comparison of Efficacy of Empathy and Anger Management Trainings on Social Cognition and Symptoms of Students with Oppositional Defiant Disorder. J Child Ment Health 2016; 2 (4) :59-74
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-83-fa.html

طاهر محبوبه، ابوالقاسمی عباس، حاجلو نادر، نریمانی محمد. مقایسه اثربخشی آموزش های همدلی و مدیریت خشم بر شناخت اجتماعی و علائم اختلال دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (4) :59-74

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-83-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645