[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 45-35 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد برنامه های نوین فرزندپروری در فرایند ارتباط در خانواده
محسن شکوهی یکتا* 1، سعید اکبری زردخانه2 ، مریم محمودی3 ، ثریا علوی نژاد4
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
3- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
4- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران
چکیده:   (3442 مشاهده)

زمینه و هدف: با پیچیده شدن شرایط زندگی در دنیای کنونی، مهارت حل مسئله به یکی از اساسیترین مؤلفه‌های زندگی سالم تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی آموزش برنامه ­های نوین فرزندپروری بوده است که طی آن مهارت‌های حل مسئله به مادران آموزش داده میشود.

روش:گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 38 نفر از مادران کودکانی است که در برخی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بوده‌اند. برای آموزش برنامه مداخلهای حاضر، از مربیان باتجربه و آموزش‌دیده استفاده گردید. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بدون گروه کنترل است. داده‌های این پژوهش با استفاده از اجرای پرسش‌نامه مشکل رفتاری کودکان (شکوهی یکتا و پرند، 1387) و حل مشکل خانواده (احمدی، فتحی آشتیانی و اعتمادی،1386) گردآوری شده‌ است.

یافته‌ها: یافته‌ها بیانگر تأثیر این کارگاه‌ها بر کاهش معنادار مشکلات رفتاری کودکان است، به طوری که بیشترین اثر این کارگاهها بر خرده­مقیاس درک موقعیت و کمترین اثر بر درک احساسات مشاهده شده است (0/05 > pاین در حالی است که در مقیاس حل مشکل خانواده، هیچ اثر معناداری مشاهده نشد.

نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که این مداخلات را میتوان به طور مؤثر در کاهش مشکلات رفتاری کودکان به کار برد. در ضمن این برنامه مداخله ­ای می­ تواند در دوره ­های کوتاه­مدت توسط درمانگران برای والدین به صورت گروهی استفاده شود.

واژه‌های کلیدی: حل مسئله، مشکلات رفتاری، سبک‌های فرزندپروری، تعارض‌های خانوادگی
متن کامل [PDF 815 kb]   (1512 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/29 | پذیرش: 1395/7/19 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Mahmoodi M, Alave Nezhad S. Effects of Teaching Advanced Parenting Programs on the Relationship Process in the Family. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :35-45
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-93-fa.html

شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، محمودی مریم، علوی نژاد ثریا. کاربرد برنامه های نوین فرزندپروری در فرایند ارتباط در خانواده. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :35-45

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-93-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645