[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 38-19 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش‌های تاب‌آوری و شفقت به خود بر سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با علائم افسردگی
بابک نوروزی* 1، عذرا غفاری نوران2 ، عباس ابوالقاسمی3 ، توکل موسی زاده2
1- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (3003 مشاهده)
مقدمه و هدف: افسردگی به عنوان اختلال روانی رایج می‌تواند فرایند تحصیلی و روان‌شناختی دانش‌آموزان را با آسیب ‌جدی مواجه کند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه‌ اثربخشی آموزش‌های تاب‌آوری و شفقت به خود بر سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با علائم افسردگی بود.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان پارس‌آباد (استان اردبیل) در سال تحصیلی 97-96 (تعداد: 2028) بود. نمونه پژوهش شامل 60  نفر از دانش‌آموزان با علائم افسردگی از جامعه مذکور بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحلهای انتخاب شده و به طور تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 دانش­آموز) جایدهی شدند. ابزارهای گردآوری دادههای این پژوهش شامل مقیاس خودسنجی افسردگی (برلسون، 1981)، پرسش‌نامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و شاوفلی (2007) بود.تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط نرم­افزار   SPSS-20ا نجام شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که هر دو وش آموزش‌های تاب‌آوری و شفت به خود تأثیر معناداری در بهبود مؤلفه‌های سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با علائم افسردگی داشتند (05/0 P≤). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تعقیبی، آموزش تاب‌آوری نسبت به آموزش شفقت به خود، اثربخشی بیشتری در کاهش خستگی تحصیلی داشته است (05/0 P≤).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هر دو روش به کار گرفته شده در این مطالعه از کارایی لازم برای بهبود سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان برخوردارند. همچنین آموزش تاب‌آوری به دلیل افزایش انعطاف‌پذیری و خوش­بینی، درکاهش خستگی تحصیلی، مؤثرتر بوده است.
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، شفقت به خود، سلامت عمومی، فرسودگی تحصیلی، افسردگی
متن کامل [PDF 1642 kb]   (1663 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/13 | پذیرش: 1399/11/2 | انتشار: 1399/12/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noroozi B, Ghaffari Nouran O, Abolghasemi A, Mousazadeh T. Comparison of the Effectiveness of Resilience Training and Self-compassion Training on the General Health and Academic Burnout in Students with Depression Symptoms. J Child Ment Health 2021; 7 (4) :19-38
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-959-fa.html

نوروزی بابک، غفاری نوران عذرا، ابوالقاسمی عباس، موسی زاده توکل. مقایسه اثربخشی آموزش‌های تاب‌آوری و شفقت به خود بر سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با علائم افسردگی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :19-38

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-959-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645