RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Emotion Regulation Skills Training on Academic Procrastination and Cognitive Flexibility among Students with Internet Addiction JF - childmh YR - 2022 JO - childmh VO - 9 IS - 2 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1148-fa.html SP - 21 EP - 35 K1 - Emotion regulation K1 - academic procrastination K1 - cognitive flexibility K1 - internet addiction AB - زمینه و هدف: وابستگی به اینترنت دارای عواقب خطرناکی است و درکل جهان با سرعت هشداردهنده ای به خصوص در کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­ های تنظیم ­هیجان بر اهمال­ کاری تحصیلی و انعطاف­ پذیری شناختی دانش­ آموزان وابسته به فضای مجازی انجام شد. روش: این مطالعه یک طرح نیمه­ آزمایشی با پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان متوسطه یکم با اعتیاد به فضای مجازی ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه این پژوهش 36 نفر بودند که به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به­ طور تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 نفر در هر گروه). برای جمع ­آوری داده­ها از آزمون اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998)، مقیاس اهمال ­کاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسش­نامه انعطاف­ پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) استفاده شد. آموزش تنظیم ­هیجان طی 12 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و با نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات اهمال­ کاری تحصیلی و انعطاف­ پذیری شناختی پس از آموزش تنظیم­ هیجان، در گروه­ های آزمایش و گواه تفاوت معناداری داشته است (0/01P<). به عبارت دیگر، آموزش تنظیم ­هیجان به افزایش میانگین نمرات انعطاف­پذیری شناختی و کاهش میانگین نمرات اهمال ­کاری تحصیلی در آزمودنی­ های گروه آزمایش نسبت به گروه گواه منجر شد. نتیجه­گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش حاضر، آموزش مهارت­های تنظیم­ هیجان می­ تواند به عنوان یک مداخله مؤثر بر اهمال­ کاری تحصیلی و انعطاف­ پذیری شناختی دانش­ آموزان دارای اعتیاد به فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-1148-fa.html M3 10.52547/jcmh.9.2.3 ER -