AU - Akbari-Zardkhaneh, Saeed AU - Alebuieh, Maryam AU - Zanganeh, Alimohammad AU - Mansurkiaie, Nader AU - Jallalat-Danesh, Mohsen AU - Mahdavi, Mojtaba TI - Parent Form of Psychological Pathology for Children: Preliminary Study of Development and Psychomentric Properties PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 4 VI - 4 IP - 4 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-263-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-263-fa.pdf SO - childmh 4 AB  - زمینه و هدف: اختلال‎های رفتاری، مشلات شایع و ناتوان‌کننده‌ای هستند که برای خانواده و کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کنند و با شیوع بالایی از مشکلات و پیامدهای منفی اجتماعی همراه هستند. هدف از پژوهش حاضر، ساخت مقیاس سلامت روان‌شناختی کودکان ـ فرم والدین بود. روش: برای انجام این پژوهش در ابتدا 190 گویه تهیه شد و پس از ویرایش اولیه، 125 گویه جهت قرار گرفتن در نسخۀ مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش والدین دانش­آموزان مدارس ابتدایی شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی در سال تحصیلی 96- 1395 بود. نمونه دربرگیرنده حدود 100 نفر از والدین در هر یک از استان­ها بود که از دو شهرستان به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. در مجموع نمونه پژوهش حاضر بالغ بر 600 نفر بود. یافته‎ها: یافته‌های حاصل از تحلیل گویه ­ها، نشان از حذف 14 گویه داشت. تحلیل عاملی اکتشافی به روش مجذورات تعمیم‌یافته و چرخش ایکوامکس نشان داد که این نسخه از مقیاس با شش مؤلفه دارای ساختار ساده و هماهنگ با چهارچوب نظری است. دامنه ضرایب همگونی درونی (آلفای کرونباخ) مؤلفه‌های استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامت روان‌شناختی کودکان بین 65/0 (خودتنظیمی) تا 90/0 (نقص در انجام تکالیف) به دست آمد. همچنین بررسی ضرایب همبستگی گویه ­ها با زیرمقیاس‌ها نشان می‌دهد که این ضرایب بین 17/0 (گویه 101) و 73/0 (گویه37) است. نتیجه‎گیری: در مجموع، می‌توان گفت نسخۀ مقدماتی گزارشی والدین سلامت روان‌شناختی کودکان مقطع ابتدایی، از ویژگی­ های مطلوب روان‌سنجی برخوردار است که انجام بررسی‌های بیشتر می‌تواند به بهبود ویژگی‌های آن منجر شود. CP - IRAN IN - Department of Educational and Developmental Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Shahid Beheshti LG - eng PB - childmh PG - 152 PT - Research YR - 2018