RT - Journal Article T1 - An Investigation of Psychometric Properties of Wisdom Assessment Scale for Students JF - childmh YR - 2021 JO - childmh VO - 7 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1042-fa.html SP - 129 EP - 147 K1 - Wisdom assessment scale K1 - psychometric properties K1 - students AB - زمینه و هدف: تقویت خردمندی در کنار هوشمندی برای پیشرفت معنوی و علمی دانش­ آموزان موضوعی ضروری است. بدین ترتیب باید شاخص های رفتاری و میزان خردمندی دانش ­آموزان با ابزاری معتبر و روا و متناسب با فرهنگ اسلامی سنجیده شود. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی­ های روان­سنجی پرسشنامه سنجش خردمندی دانش­ آموزان سلمانی، شهریاری و دوایی، انجام شده است. روش: مطالعه حاضر به لحاظ هدف جزء پژوهش­های توسعه ­ای – کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ­ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان تیزهوش و دارای هوش متوسط دوره اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بود. برای نمونه ­گیری از روش تصادفی خوشه­ای استفاده شد و تعداد 400 نفر با پرسشنامه سنجش میزان خردمندی دانش ­آموزان نوجوان به صورت انفرادی مورد آزمون قرار گرفتند. داده ­ها به کمک نرم­ افزارهای SPSS و AMOS و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هشت عامل خردمندی عمومی، خردمندی دینی، خرمندی عاطفی- هیجانی، خردمندی انسانی، خردمندی معنوی، خردمندی اخلاقی، خردمندی اجتماعی، و خردمندی علمی با مقادیر ویژه بالاتر از یک توانسته ­اند 49/71 درصد از واریانس گویه­ ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه نخست نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. نتیجه ­گیری: هماهنگی بین عوامل با نمره کل قابل قبول است و شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد که نشان می­دهد پرسشنامه از کفایت لازم برخوردار است. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-1042-fa.html M3 10.52547/jcmh.7.4.9 ER -