TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Narrative Therapy on Reducing Behavior Problems and Improving Self-Perception in Students TT - اثربخشی قصه‌درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری و بهبود ادراک خود دانش‌آموزان JF - childmh JO - childmh VL - 7 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1093-fa.html Y1 - 2021 SP - 297 EP - 312 KW - Narrative therapy KW - behavior problems KW - self-perception KW - students N2 - زمینه و هدف: مشکلات رفتاری کودکان می‌تواند آثاری طولانی مدت بر کنش‌وری رفتاری، جسمانی، و شناختی آنها داشته باشد و به تجربه‌ شکست و احساس ناشایستگی در دوران تحصیل منجر شود. استمرار این وضعیت بر ادراک کودک از خود به عنوان فردی فعال، هوشیار، و با اراده، تأثیر نامطلوب گذاشته و مشکلات او را دوچندان می‌کند. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی قصه‌درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری و بهبود ادراک خود دانش‌آموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر شبه­ تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. از جامعه‌ آماری که شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر شیراز سال تحصیلی 1399-1398 بودند، تعداد 30 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه60 دقیقه‌ای تحت قصه‌درمانی قرار گرفتند، اما افراد گروه گواه هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. ابزارهای جمع‌آوری این پژوهش شامل پرسش‌نامه ادراک خود هارتر (1989) و مشکلات رفتاری شهیم و یوسفی (1378) بودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس با نسخه 23 نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که قصه‌درمانی بر ادراک‌ خود (0/001>p) مؤثر بوده و به افزایش این مؤلفه در دانش‌آموزان منجر می‌شود. همچنین، قصه‌درمانی بر مشکلات رفتاری و مؤلفه‌های آن (ترس و نارسایی توجه) (0/01>p) مؤثر بوده و باعث کاهش این مؤلفه‌ها در دانش‌آموزان می‌شود. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که به کارگیری قصه‌درمانی باعث کاهش ترس و مشکلات مربوط به نارسایی توجه و در نهایت بهبود ارتباط کودک با اطرافیان شده و در نتیجه میزان ادراک خود آنها افزایش پیدا می‌کند. بدین منظور پیشنهاد می­شود که از قصه‌درمانی برای بهبود مشکلات رفتاری کودکان و ارتقای اعتماد به خود و ادراک خود آنها استفاده شود. M3 10.52547/jcmh.7.4.19 ER -