AU - Hashemi Hashjin, Bita AU - Sharifi, Tayebeh AU - Mashhadizadeh, Shahram AU - Ahmadi, Reza TI - Constructing and Evaluating Psychometric Properties of Neuropsychological Skills Questionnaire (Teacher Form) for Preschool Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 8 VI - 4 IP - 4 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-1211-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-1211-fa.pdf SO - childmh 4 AB  - زمینه و هدف: یکی از اهداف مهم دوره پیش‌دبستانی تسهیل در یادگیری مفاهیم پایه خواندن، نوشتن و ریاضی است. این مفاهیم مستلزم یادگیری مهارت‌های پیش‌نیاز از جمله مهارت‌های عصب - روان‌شناختی است. پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه مهارت‌های عصب - روان‌شناختی (فرم معلم) کودکان پیش‌دبستانی شهر اصفهان انجام شد. روش: روش پژوهش در بخش کیفی، به روش تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل تمامی منابع، کتاب‌ها، نظریه‌ها و مقالات فارسی و انگلیسی مرتبط با مهارت‌های عصب - روان‌شناختی بود و نمونه به‌صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد. در بخش کمّی، به روش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی کودکان مقطع پیش‌دبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند و حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران 374 کودک تعیین شد که به دلیل محدودیت‌های کرونایی، پرسشنامه به‌صورت برخط طراحی و بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای برای 410 کودک توسط معلمان پیش‌دبستانی تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی از طریق تحلیل مؤلفه‌های اصلی بر روی داده‌ها و چرخش عامل‌ها به روش متعامد از نوع واریماکس و تحلیل عامل تأییدی جهت تأیید عامل‌ها و برازش مدل تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: نتایج، تأییدکننده روایی صوری و محتوایی، تشخیصی، روایی سازه و هنجار مناسب بود. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 92/0، ضریب تصنیف 843/0 و بهترین نقطه برش بالینی آزمون 86/2 به دست آمد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی به دست آمده در مرتبه یکم، هجده عامل و در مرتبه دوم پنج عامل با ارزش ویژه بزرگ‌تر از یک استخراج شد که به ترتیب 58/83 و 59/85 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می‌کنند. همچنین بارهای عاملی در همه سؤالات در تحلیل عاملی تأییدی بالاتر از 4/0 و معنا‌دار به دست آمده است (01/0>p). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، پرسشنامه محقق­ساخته از روایی، اعتبار و هنجار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان ابزاری معتبر برای سنجش مهارت‌های عصب - روان‌شناختی در کودکان پیش‌دبستانی مورد استفاده قرار گیرد. CP - IRAN IN - Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran LG - eng PB - childmh PG - 76 PT - Research YR - 2021