TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 10 IS - 1 PY - 2023 Y1 - 2023/4/01 TI - The Effectiveness of Pharmacotherapy on Executive Functions and Externalizing Behavior Problems in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder: A Follow-up Study TT - اثربخشی دارودرمانی بر کنش های اجرایی و مشکلات رفتاری برون نمود کودکان با اختلال نارسایی توجه - فزون کنشی: یک مطالعه پیگیرانه N2 - زمینه و هدف: اختلال نارسایی­ توجه- فزون‌کنشی، اختلالی عصب- روان­ شناختی مزمن با الگوی پایدار نارسایی­توجه، تکانشگری، و فزون­ کنشی است که بر کنش ­های اجرایی افراد مبتلا، تأثیر سوء دارد و عاملی برای مشکلات رفتاری آنها است. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی دارودرمانی بر کنش­های اجرایی و مشکلات رفتاری برون­نمود کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون­ کنشی در قالب مطالعه پیگیرانه انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبه­تجربی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر با اختلال نارسایی توجه- فزون­ کنشی مدارس استثنایی شهر رشت در نیم­سال دوم سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه پژوهش شامل 24 نفر از کودکان جامعه مذکور بودند که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (12 نفر در گروه دارودرمانی و 12 نفر در گروه گواه) جایدهی شدند. ابزار گردآوری داده­های این پژوهش شامل پرسشنامه­ (سیاهه) رتبه­بندی رفتاری کنش­های اجرایی- فرم کوتاه (جیوویا و همکاران، 2000) و سیاهه مشکلات رفتاری کودک (آخنباخ، 2001) بود. تحلیل داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تی وابسته در محیط SPSS24 انجام شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که مداخله دارودرمانی بر بهبود کنش­های اجرایی کلی، کاهش مشکلات رفتاری برون­نمود کلی، و مؤلفه ­های آنها در کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون ­کنشی مؤثر بوده است (001/0>p). همچنین نتایج نشان داد بعد از گذشت 2 ماه بین میانگین نمرات گروه آزمایش در مرحله پس آزمون و پیگیری در کنش­های اجرایی کلی، مشکلات رفتاری برون­نمود کلی و مؤلفه ­های آنها تفاوت معناداری مشاهده نشد که نشانگر پایدار ماندن دارودرمانی در گذر زمان است (05/0<p). نتیجه­ گیری: دارودرمانی با تأثیر بر ساختارهای مغزی همچون قشر پیشانی تحتانی راست و اینسولا و همچنین انتقال­ دهنده ­های عصبی دوپامین و نوراپی­نفرین به تقویت مهارت خودنظم‌جویی، ارتقاء عملکرد مغزی، و در نهایت به بهبود کنش ­های اجرایی و کاهش مشکلات رفتاری برون­نمود کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی منجر می­ شود. SP - 125 EP - 142 AU - Hedayati Shalkouhi, Fatemeh AU - Akbari, Bahman AU - Bidabadi, Elham AU - Moghtader, Leila AD - Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran KW - Pharmacotherapy KW - executive functions KW - externalizing behavior problems KW - attention deficit-hyperactivity disorder UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1257-fa.html DO - 10.61186/jcmh.10.1.10 ER -