TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 9 IS - 3 PY - 2022 Y1 - 2022/12/01 TI - Design and Validation of Children's Emotional Intelligence Assessment Questionnaire (Parent Form) TT - طراحی و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی هوش هیجانی کودکان (فرم والد) N2 - زمینه و هدف: به دلیل اهمیت ارزیابی هوش هیجانی از سنین کودکی، هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی پرسشنامه هوش هیجانی مطابق با فرهنگ ایرانی بود. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع توسعه‌ای است. در این راستا نسخه نخست پرسشنامه با 68 گویه طراحی شد. جامعه آماری پژوهش تمامی مادران دارای فرزند 6 تا 9 سال شهر تهران در سال تحصیلی1400 بودند. حجم نمونه شامل 618 مادر بود که به شیوه در دسترس از مدارس انتخاب شدند. تعیین روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از استادان دانشگاه و متخصصان انجام شد. برای روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: براساس تجزیه و تحلیل پرسشنامه 9 گویه که نسبت روایی محتوایی آنها کمتر از 62/0 و شاخص روایی محتوایی آنها کمتر از 79/0 بودند، حذف شدند و نسخه نهایی پرسشنامه 59 گویه­ای اجرا شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 7 عامل، قابلیت تبیین واریانس‌ها را داشتند و بعد از چرخش با روش واریمکس مجموع عامل‌ها 516/62 درصد از واریانس را تبیین کردند. در تحلیل عامل تأییدی شاخص نیکویی برازش به 943/0 و حد قابل قبول رسید. همچنین همسانی درونی سؤال‌ها 95/0 به دست آمد. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت که پرسشنامه ساخته شده، ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی کودکان 6 تا 9 سال است. SP - 15 EP - 29 AU - Kazemi, Aida AU - Estaki, Mahnaz AU - Ghobaribonab, Mohammad Bagher AU - Moradisabzevar, Manouchehr AD - Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran KW - Validation KW - questionnaire design KW - emotional intelligence KW - children UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1245-fa.html DO - 10.52547/jcmh.9.3.3 ER -