TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 9 IS - 1 PY - 2022 Y1 - 2022/3/01 TI - Developing a Psychosocial Empowerment Educational Package Based on the Choice Theory and Investigating its Effectiveness in Reducing Agression in Adolescents TT - تدوین بسته آموزشی توانمندسازی روانی - اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب و تعیین اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری N2 - زمینه و هدف: نوجوانان به ‌دلیل تأثیر از همسالان و قرارگیری در موقعیت‌های اجتماعی متنوع،­ بیشتر مستعد رفتارهای پرخاشگرانه‌ هستند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی توانمندسازی روانی- اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب و تعیین اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس ­آزمون با گروه آزمایش، گواه و پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دختر مدارس مقطع متوسطه منطقه 3 شهر تهران در سال 99-1398 بود که 30 نفر از آنها به ‌صورت در دسترس انتخاب و به‌ طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش توانمندسازی روانی- اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر (1999) را دریافت کردند، در حالی­که گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند. ابزار جمع ­آوری داده­ ها پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) بود. تحلیل داده ­ها با تحلیل کوواریانس تک­ متغیری و چندمتغیری یک ­راهه اندازه­گیری مکرر با نرم‌افزار spss26 بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد اثر گروه بر متغیر پرخاشگری و مؤلفه ­های پرخاشگری بدنی، کلامی، خشم، و خصومت در دانش­ آموزان دختر مدارس مقطع متوسطه معنا­دار بود (0/001p<)؛ همچنین تفاوت بین دو گروه با توجه به متغیر پرخاشگری و مؤلفه­ های آن در مجموع معنادار و میزان این تفاوت در جامعه بالاتر از 0/1 بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد توانمندسازی روانی- اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب بر میزان پرخاشگری نوجوانان دختر و تمامی مؤلفه‌های آن تأثیر معنا­داری داشته و پرخاشگری آنان را کاهش داده است و این اثر تا مرحله پیگیری تداوم داشت؛ بنابراین می­توان از این بسته در کنار سایر شیوه ­های درمانی موجود به ‌عنوان گزینه مناسب برای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه نوجوانان استفاده کرد. SP - 53 EP - 66 AU - Vali Zadeh, Shirin AU - Sadi Pour, Esmaeil AU - Dortaj, Fariborz AU - Delavar, Ali AU - Sheivandi Cholicheh, Kamran AD - Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran KW - Psychosocial empowerment KW - choice theory KW - aggression UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1269-fa.html DO - 10.52547/jcmh.9.1.5 ER -