TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 4 IS - 4 PY - 2018 Y1 - 2018/3/01 TI - Modeling the Relationship between Teachers' Demographic Characteristics and Internal Motivation of Students by Mediating Cognitive and Metacognitive Strategies TT - مدل پردازی رابطه ویژگی‌های جمعیت شناختی معلم با انگیزش درونی دانش‌آموزان با میانجی گری راهبردهای شناختی و فراشناختی N2 - زمینه و هدف: انگیزش مهم­ترین شرط یادگیری است. انگیزش فراگیران برای کارایی و اثربخشی فعالیت‌های یاددهی و یادگیری اهمیت زیادی دارد. با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر مدل پردازی رابطه انگیزش درونی دانش‌آموزان با ویژگی‌های جمعیت‌شناسی معلم با میانجیگری راهبردهای شناختی و فراشناختی بود. روش: طرح پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر زابل بود. نمونه 368 نفر که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­ های راهبردهای یادگیری خودنظم­ جویی­(پینتریچ و دی­گروت، ۱۹۹۰) و انگیزش تحصیلی(والرند، 1993) پاسخ دادند. برای سنجش اطلاعات ویژگی‌های جمعیت شناختی معلمین فرمی تسط محقق ساخته شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و با پرسش از معلمان شان تکمیل ‌شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار ایموس انجام شده است. یافته‌ها: ویژگی‌های جمعیت­ شناختی معلم با میانجیگری راهبردهای شناختی و فراشناختی برانگیزش درونی تأثیر معناداری دارد. راهبردهای شناختی و فراشناختی برانگیزش درونی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین ویژگی‌های جمعیت شناختی معلم بر انگیزش درونی دانش‌آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/01>P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر با ارتقاء سبک‌های آموزشی از طریق تمرکز بر الگوهای معیشتی جامعه‌ فرهنگی ما ازجمله سطح درآمد، اشتغال مکمل، و سکونت، می­ توان نقش تأثیرگذاری بر الگوهای تفکر و انگیزشی دانش‌آموزان داشت. SP - 180 EP - 192 AU - Nakhaei, Somayeh AU - Amiri Majd, Mojtaba AU - Mohamadi Ariya, Ali Reza AU - Shirazi, Mahmoud AD - Department of Psychology, Abhar Branch, Islamic Azad University KW - Intrinsic motivation KW - demographic characteristics KW - cognitive strategies KW - metacognitive strategies UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-356-fa.html ER -