TY - JOUR T1 - Investigating the Mediating Role of Meaning of Education in the Relationship between Academic Optimism and Academic Performance of Students TT - تعیین نقش میانجی معنای تحصیلی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان JF - childmh JO - childmh VL - 8 IS - 1 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1083-fa.html Y1 - 2021 SP - 14 EP - 26 KW - Academic optimism KW - academic performance KW - meaning of education KW - students N2 - زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی یکی از مؤلفه ­های مهم در آموزش و پرورش است که همواره مورد توجه برنامه ­ریزان، مدیران، معلمان، و والدین دانش ­آموزان بوده است و این افراد همواره در تلاش هستند تا شرایطی را فراهم کنند که کارآیی تحصیلی دانش ­آموزان بالا برود. مقاله حاضر با هدف بررسی نقش میانجی معنای تحصیلی در رابطه بین خوش­بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی بود. داده­ های مورد نیاز از بین نمونه ­ای از دانش­ آموزان دختر متوسطه شهر خرمدره به تعداد 250 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای گردآوری شد. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه­ های معنا تحصیلی هندرسون-کینگ و اسمیت (2006) و خوش­بینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران (2013) استفاده شده است. همچنین برای سنجش موفقیت تحصیلی از معدل کسب ­شده توسط دانش ­آموزان در دو نیم­سال اول و دوم استفاده شد. پس از جمع ­آوری پرسشنامه ­ها، داده ­های استخراج­شده توسط نرم­افزارهای SPSS22 و MPLUS 7.4، با استفاده از روش معادلات ساختاری بررسی و تحلیل شد. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد که بین متغیرهای خوش­بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنادار (0/01> P) است و معنای تحصیلی بین دو متغیر خوش­بینی تحصیلی و عملکرد تحصیلی نقش میانجی بازی می ­کند. نتیجه­ گیری: نتایج نشان می ­دهد که خوش­بینی تحصیلی به صورت مستقیم موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان می‌شود، اما به صورت غیرمستقیم از طریق معنای تحصیلی بر بهبود عملکرد دانش ­آموزان تأثیر دارد. M3 10.52547/jcmh.8.1.3 ER -