TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 7 IS - 4 PY - 2021 Y1 - 2021/2/01 TI - The Effictiveness of Affective, Behavioral & Cognitive Leisure Time Cultural Program on the Emotion Regulation of Mothers and Social Skills of Children with Intellectual Disability (ID) TT - اثربخشی برنامه فرهنگی اوقات فراغت عاطفی، رفتاری، و شناختی (عرش) بر تنظیم هیجان مادران و مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی N2 - زمینه و هدف: برنامه فرهنگی اوقات فراغت عرش یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که می‌تواند موجب کاهش مشکلات هیجانی مادران و افزایش مهارت‌های اجتماعی فرزندان آنها شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی این برنامه بر تنظیم هیجان مادران و مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی انجام شد. روش‌: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه ­تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از مادران دارای کودکان کم‌توان ذهنی و فرزندان آنها بودند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. افراد گروه آزمایش در 16 جلسه در برنامه مداخله­ای (هفته‌ای 2 جلسه 60 دقیقه‌) شرکت کردند؛ در حالی ‌که به گروه گواه، این آموزش ارائه نشد. ابزار این پژوهش مقیاس دشواری‌های تنظیم هیجانی (گراتز و رومر، 2004) و مهارت‌های اجتماعی (ماتسون و اولندیک، 1983) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون tمستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری برای نمرات افتراقی تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه فرهنگی اوقات فراغت عرش اثر معناداری بر تنظیم هیجانی مادران کودکان کم‌توان ذهنی (0001/0P= و 22/11= t) داشت. علاوه بر این، مداخله تأثیر مثبت و معناداری بر مهارت‌های اجتماعی فرزندان نیز داشته است (0001/0P= و 22/10=t). نتیجه‌گیری: برنامه فرهنگی اوقات فراغت عرش سبب بهبود تنظیم هیجانی در مادران و مهارت‌های اجتماعی در فرزندان کم‌توان ذهنی آنها شد؛ بنابراین، برنامه‌ریزی به منظور استفاده از این برنامه اهمیت ویژه‌ای دارد. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است. SP - 148 EP - 164 AU - Kamani Mataki, Maral AU - Ashori, Mohammad AD - Department of Psychology and Education of People with Special Needs, University of Isfahan, Iran KW - Affective KW - behavioral & cognitive leisure time cultural program KW - emotion regulation KW - intellectual disability (ID) KW - social skills UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-716-fa.html DO - 10.52547/jcmh.7.4.10 ER -