@ARTICLE{Zeraatkar, author = {Zeraatkar, Haniyeh and Moradi, Alireza and }, title = {The Effect of Problem-Solving Skills Training based on Storytelling on Different Levels of Aggressive Behaviors in Students}, volume = {6}, number = {2}, abstract ={زمینه و هدف: پرخاشگری در دوره کودکی و نوجوانی عامل خطری برای ابتلا به سو مصرف مواد، بزهکاری، و خشونت در بزرگسالی است. از آن جا که یکی از عوامل سبب­ شناسی پرخاشگری در این دوره، فقدان مهارت حل مسئله است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل‌ مسئله از طریق داستان بر پرخاشگری دانش­ آموزان و همچنین مقایسه این روش با روش معمول آموزش مهارت حل‌ مسئله با کمک راهبردهای ارائه شده توسط دی­زوریلا انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر، شبه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری نیز شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع پنجم و ششم دبستان در شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 بوده است. نمونه مطالعه، 36 دانش‌آموز پرخاشگر از جامعه مذکور بودند که به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه، جایدهی شدند. گروه­ های آزمایش طی 10 جلسه­ یک‌ ساعته، تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کوواریانس یک‌متغیره و چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: یافته­های حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که اثربخشی هر دو روش بر میزان پرخاشگری آزمودنی­ ها معنادار بوده است، اما آموزش مهارت حل مسئله از طریق داستان بر کاهش میزان پرخاشگری (0/001P<، 8/78F=) پرخاشگری فیزیکی (0/001>P)، و خصومت (0/001>P) آزمودنی‌ها نسبت به روش­ دیگر، مؤثرتر بوده است. همچنین بین میزان خشم در بین سه گروه، تفاوت معناداری یافت نشد. نتیجه‌گیری: بنا بر یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که داستان ها به دلیل جذابیت محتوایی و بار هیجانی به‌راحتی به یاد آورده شده و توجه آزمودنی‌ها را به خود جلب می‌کنند و باعث می­ شوند که جلسات درمان، جذابیت بیشتری برای کودک داشته باشد. از سویی دیگر، داستان ها قادر به آموزش بازسازی شناختی و به چالش کشیدن افکار خودآیند کودک هستند که در نتیجه باعث تسریع فرایند یادگیری و به­ کارگیری مهارت ­های آموخته شده می ­شوند. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-461-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-461-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {10.29252/jcmh.6.2.7}, year = {2019} }