AU - Ahangar Ghorbani, Zohreh AU - Atadokht, Akbar AU - Mikaeili, Niloofar AU - Hajloo, Nader TI - Causal Modeling of Creativity Based on Psychological Well-being with the Mediating Role of Self-Efficacy among Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 9 VI - 2 IP - 2 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-1235-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-1235-fa.pdf SO - childmh 2 AB  - زمینه و هدف: اهمیت خلاقیت دانش­ آموزان در نظام آموزشی روز به روز نمایان­تر می­شود، با وجود این خلاقیت در دانش ­آموزان نوجوان، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل علّی از خلاقیت بر مبنای بهزیستی روان‌شناختی با نقش میانجی خودکارآمدپنداری در دانش ­آموزان بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از نظر اجرا توصیفی- همبستگی و تحلیل آن بر اساس مدل ساختاری بود. نمونه مورد مطالعه 314 (269 دختر، 45 پسر) دانش ­آموز دوره متوسطه از شهرستان عباس ­آباد در سال تحصیلی 99-1398 بود که با روش نمونه­ گیری در دسترس در آزمون شرکت کردند. اطلاعات به­ دست آمده با استفاده از پرسشنامه­ های خلاقیت (عابدی،1372)، بهزیستی روان‌شناختی (ریف،2002) و خودکارآمدپنداری (شرر و همکاران،1982) گردآوری شد. تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم­ افزارهای اس پی اس اس و لیزرل انجام شد. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر مستقیم بهزیستی روان‌شناختی بر خلاقیت 0/31(0/002P<)، خودکارآمدپنداری بر خلاقیت 0/37 (0/001P<)، و بهزیستی روان­شناختی بر خودکارآمدپنداری 0/79 (0/002P<) است. همچنین میزان تأثیر غیرمستقیم بهزیستی روان‌شناختی بر خلاقیت با میانجی­ گری خودکارآمدپنداری 0/11 (3/32= T) بوده است؛ بنابراین با توجه به نتایج، مدل حاضر از برازش خوبی برخوردار بود و تأیید شد. نتیجه­ گیری: نتایج حاضر، ایده ارزشمندی را برای پژوهشگران و مربیان درباره مسائل مرتبط با خلاقیت برای دانش­ آموزان فراهم کرده است و اهمیت خودکارآمدپنداری در ارتباط خلاقیت و بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان مورد حمایت قرار گرفته است. CP - IRAN IN - Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran LG - eng PB - childmh PG - 108 PT - Research YR - 2022