Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
8
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری دانش آموزان با اختلال خواندن
The Effectiveness of Sensory Integration-Based Therapy on Auditory Memory and Auditory Sensitivity of Students with Dyslexia
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">اختلال خواندن یکی از انواع اختلالات یادگیری ویژه است که به مشکلات تحصیلی و رفتاری در دانش ­آموزان منجر می­شود و در مدارس میزان شیوع بسیار بالایی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری دانش ­آموزان با اختلال خواندن انجام شد. </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">روش: </span></span></strong><span style="font-family:B Zar;">این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان پسر 7 تا 12 سال دارای اختلال خواندن بود که به مراکز روان­شناسی و مشاوره و کلینیک ­های روان ­پزشکی تهران در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ مراجعه کردند. از جامعه آماری مورد نظر تعداد 30 دانش­آموز به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. در طی فرایند مداخله گروه آزمایش برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی را به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ­ای دریافت کردند. ابزار گردآوری داده ­ها در این پژوهش شامل خرده­آزمون سنجش حافظه شنیداری برنامه رایانه ­ای حافظه کاری ان­بک و نسخه تجدیدنظرشده آزمون حساسیت شنیداری را تکمیل کردند. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس یک­ راهه اندازه</span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">­</span></span></em><span style="font-family:B Zar;">گیری مکرر </span><span style="font-family:B Zar;">با نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">spss<sub>26</sub></span></span> <span style="font-family:B Zar;">انجام شد</span><span style="font-family:B Zar;">.</span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">یافته ­ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">نتایج نشان دادند که برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری در گروه آزمایش اثربخش است؛ همچنین اثربخشی این برنامه در مرحله پیگیری یکماهه نیز پایدار مانده است (0/001</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">p<</span></span><span style="font-family:B Zar;">).</span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">نتیجه ­گیری:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">بر اساس یافته ­های به­ دست­ آمده در این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که برنامه یکپارچگی حسی با تأکید بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری در درمان اختلال خواندن مؤثر است و در نتیجه می­ تواند بهعنوان یکی از محورهای مداخله­ ای دانش ­آموزان با این اختلال مورد توجه قرار گیرد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Purpose:</strong> Dyslexia is a specific learning disorder that could lead to academic and behavioral problems in students and has a very high prevalence in schools. The aim of this study was to investigate the effectiveness of sensory integration-based therapy on auditory memory and auditory sensitivity of students with dyslexia. <span dir="RTL"></span><br>
<strong>Method:</strong> This was an applied quasi-experimental study with pretest-posttest-follow-up and a control group design. The statistical population of this study included all 7-12 year old children with dyslexia refered to psychology and counseling centers and psychiatric clinics in Tehran in 2020-21, From wich 30 students were selected by purposeful sampling method and were randomly assigned to the experimental and the control groups. The experimental group received the sensory integration-based therapy for eight 90-minutes-sessions. The instruments used in the study included the auditory memory subtest of the n-back working memory computer training task, and a revised version of the Wepman auditory discrimination test. Data were analyzed by the one-way repeated measures analysis of covariance in the SPSS statistics-26 software.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that the sensory integration-based treatment had a significant effect on auditory memory and auditory sensitivity in the experimental group, and the effectiveness of this program was maintained in one month follow-up (p <0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Based on the findings of this study, it can be concluded that the sensory integration program with an emphasis on auditory memory and auditory sensitivity is effective in the treatment of dyslexia.</div>
اختلال خواندن, درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی, حافظه شنیداری, حساسیت شنیداری
Dyslexia,sensory integration-based therapy, auditory memory, auditory sensitivity
43
54
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-1871-1&slc_lang=fa&sid=1
Raedeh
Naghibosaddat
رائده
نقیب السادات
raedeh.naghibosadat@gmail.com
100319475328460014513
100319475328460014513
No
Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Hadi
Hashemi Rezoni
هادی
هاشمی رزینی
Hadihashemirazini@yahoo.com
100319475328460014514
100319475328460014514
Yes
Department of General Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Afshin
Salahian
افشین
صلاحیان
salahian2020@gmail.com
100319475328460014515
100319475328460014515
No
Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران