Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
9
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه درسی ارتقاء ذهن بر بهزیستی روانشناختی و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان دختر
The Effectiveness of MindUP Curriculum on Psychological Well-being and Personality Traits of Girl Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:blue">زمینه و هدف:</span></span></span></b> <span lang="FA"><span b="" style="font-family:" zar="">مطالعات اندکی نقش ذهنآگاهی بر بهزیستی را در کودکان مورد بررسی قرار دادهاند. با توجه به اینکه تفاوتهای فردی میتوانند بر پذیرش و تأثیرگذاری آموزش ذهنآگاهی نقش مهمی داشته باشند درک نقش پنج عامل شخصیت در پاسخگویی به مداخلات ذهنآگاهی ضروری به نظر میرسد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه درسی ارتقاء ذهن بر بهزیستی و پنج عامل بزرگ شخصیت بر اساس نظریه تغییر مالونی و همکاران (۲۰۱۶) بود. </span></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:blue">روش:</span></span></span></b> <span lang="FA"><span b="" style="font-family:" zar="">طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. </span></span><span lang="FA"><span b="" style="font-family:" zar="">جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایههای سوم تا پنجم دبستان شهر کرمان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند که به صورت تصادفی ساده، ۳۵ نفر در گروه آزمایشی و ۳۵ نفر در گروه گواه جای داده شدند و به شاخص کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (ارهارت و همکاران، ۲۰۰۹) و پنج عامل بزرگ شخصیت کودک و نوجوان (مارکوس و ککینوس، ۲۰۱۷) پاسخ دادند. سپس آموزشهای برنامه درسی ارتقاء ذهن در ۱۵ جلسه طی ۶ ماه به گروه آزمایش ارائه شد، در حالی که گروه گواه در آموزش شرکت نکردند. تحلیل نهایی دادهها با ۶۶ شرکتکننده با استفاده از نسخه ۲۶ نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> SPSS</span></span><span lang="FA"><span b="" style="font-family:" zar="">و تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. </span></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:blue">یافتهها:</span></span></span></b> <span lang="FA"><span b="" style="font-family:" zar="">براساس یافتهها بین میانگین متغیرهای بهزیستی، توافق و برونگرایی در گروه آزمایش و گواه تفاوت وجود دارد و برنامه درسی ارتقاء ذهن موجب بهبود بهزیستی، توافق و برونگرایی دانشآموزان گروه آزمایش شده است (0/05</span></span><span dir="LTR"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">≤</span></span> <span dir="LTR"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">p</span></span><span lang="FA"><span b="" style="font-family:" zar="">).</span></span></span></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:blue">نتیجهگیری:</span></span></span></span></b> <span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" style="font-family:" zar="">نتایج نشاندهنده ضرورت تمرکز آموزشهای برنامه درسی ارتقاء ذهن بر افزایش بهزیستی است. همچنین در صورتی که آموزشهای ذهنآگاهی با توجه به صفات شخصیتی افراد به ویژه توافق و برونگرایی ارائه شود نتایج قابل ملاحظهتری را میتوان انتظار داشت.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:blue">Background and Purpose:</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Few studies have examined the role of mindfulness in well-being in children. Given that individual differences can play an important role in the acceptance and effectiveness of mindfulness training, understanding the role of Big Five personality traits in responding to mindfulness interventions seems necessary. Therefore, the aim of this study is to investigate the effect of <a name="_Hlk80269083">MindUp </a>curriculum on well-being and Big Five personality traits, based on Maloney et al. (2016) theory of change, </span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:blue">Method:</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> This study employed an experimental approach with a pre-test and post-test design and a control group.The study population included all elementary school girl students in grades 3-5 in Kerman in 2020-2021. Randomly, 35 individuals were assigned to the intervention group and 35 individuals were assigned to the control group.They answered Health-related Quality of Life Index (KIDSCREEN-10) (Erhart et al., 2009) and Big Five Questionnaire for Children and Adolescents (BFQ-C) (Markos & Kokkinos, 2017). The MindUp curriculum was then presented in 15 sessions over the course of six months to the experimental group, while the control group did not receive any training. The final data analysis was performed by MANCOVA using SPSS with 66 participants</span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">. </span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:blue">Results:</span></span></span></b> <span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">According to the findings, there is a difference in the mean of well-being, agreeableness, and extraversion variables in the experimental and control groups, and the MindUP curriculum improved students' well-being, agreeableness, and extraversion </span></span><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">in the</span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> intervention group</span></span><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> (p≤0/05)</span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:blue">Conclusion:</span></span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The findings of this study demonstrated the need for MindUp curriculum to emphasize well-being enhancement.T In addition, students who receive mindfulness training based on their personality traits, particularly agreeableness and extraversion, can expect more significant outcomes.</span></span></span></div>
برنامه درسی ارتقاء ذهن,
بهزیستی,
پنج عامل شخصیت,
توافق,
برونگرایی
MindUp curriculum,
well-being,
Big Five,
agreeableness,
extraversion
92
107
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-1970-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Poormirzaei
مریم
پورمیرزایی
maryamepoormirzaei@gmail.com
100319475328460014962
100319475328460014962
No
Department of Psychology, Facuult of Literature and Humanit Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
Masoud
Bagheri
مسعود
باقری
mbagheri@uk.ac.ir
100319475328460014963
100319475328460014963
Yes
Department of Psychology, Facuult of Literature and Humanit Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
Ghasem
Askarizadeh
قاسم
عسکری زاده
academicemail2017@gmail.com
100319475328460014964
3708-8291-0001-0000
No
Department of Psychology, Facuult of Literature and Humanit Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران