Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
5
3
online
1
fulltext
fa
نقش مهارت های حل مسئله و خودکار آمد پنداری در تبیین رفتار های پرخطر دانش آموزان
The Role of Problem Solving Skills and Self-efficiency in explaining the High Risk Behaviors of Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="color:#000000;"><strong><span style="font-family:b zar;">زمینه و هدف: </span></strong><span style="font-family:b zar;">مفهوم گسترده رفتار پر­خطر، سلسله­ ای از رفتار­ها را در ­بر­می­ گیرد که نه تنها برای فرد دارای رفتار­های پر­خطر و افراد مهم زندگی وی زیان­­ های جدی به بار می­ آورد، که باعث صدمه غیر­عمدی به افراد بی­ گناه دیگر نیز می­ شود</span><span style="font-family:b lotus;">. </span><span style="font-family:b zar;">پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مهارت­ های حل­ مسئله و خودکار­آمد­پنداری در تبیین رفتار­های پرخطر دانش ­آموزان انجام شد. </span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;">روش</span></strong><span style="font-family:b zar;">: مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمامی دانش­ آموزان دختر دبیرستانی شاغل به تحصیل در مدارس دولتی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 94-95 تشکیل دادند که250 نفر دانش­ آموز از طریق نمونه­ گیری خوشه ­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ­های حل ­مسئله (کسیدی و لانگ، 1996)، خودکارآمدی اجتماعی نوجوان (کنلی، 1989) و رفتارهای پرخطر (زاده­محمدی، احمدآبادی و حیدری، 1390) پاسخ دادند. </span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;">یافته ­ها:</span></strong><span style="font-family:b zar;"> نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین مهارت ­های حل مسئله و خودکارآمدپنداری با رفتارهای پرخطر رابطه وجود دارد ( 0/01>P</span><span style="font-family:b zar;">). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مهارت­ های حل مسئله و خودکارآمدپنداری می ­توانند 8 درصد از رفتارهای پرخطر را پیش­ بینی کنند (0/0001>P</span><span style="font-family:b zar;">). </span> <br>
<strong><span style="font-family:b zar;">نتیجه­ گیری:</span></strong><span style="font-family:b zar;"> بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت افزایش مهارت­ های حل­ مسئله و خودکارآمدپنداری در دانش ­آموزان باعث می­ شود تا کمتر به رفتارهای پرخطر بپردازند و برای حل مسائل خود از راهبردهای حل مسئله مختلف استفاده کنند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose</strong>: </span><span style="color:#000000;">High risk behaviors, in their comprehensive concept, include a series of behaviors which not only seriously damage the person himself and the individuals important in his life, but also can cause unintentional damages to others. This study was conducted to investigate the role of problem solving skills and self-efficiency in explaining the high risk behaviors of students.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method</strong>: </span><span style="color:#000000;">It was a corelational study. The research population included all the female students studying at the public secondary schools of District 2 of Rasht in the academic year of 2015-2016. 250 students selected by cluster sampling completed the <em>problem solving scale</em> (Cassidy & Long, 1996), <em>adolescent social self-efficiency scale</em> (Kenly, 1989), and <em>risk-taking scale</em> (Zadeh Mohammadi, Ahmadabadi, & Heidari, 2011). </span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results</strong>:</span><span style="color:#000000;"> Results of correlation coefficient showed that there is a relationship between problem solving skills and self-efficiency and high risk behaviors (p<.0001). Results of regression analysis revealed that problem solving skills and self-efficiency can predict 8 % of high risk behaviors (p<.0001).</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion</strong>:</span><span style="color:#000000;"> Based on the results of the present research, it can be concluded that increase of problem solving skills and self-efficiency in students can lead them to decrease their high risk behaviors and to use problem solving strategies to solve their problems. </span></div>
مهارت های حل مسئله, خودکارآمدپنداری, رفتارهای پرخطر, دانش آموزان
Problem solving skills, self-efficiency, high risk behaviors, students
157
169
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-453-1&slc_lang=fa&sid=1
Fereshteh
Radmehr
فرشته
رادمهر
r.marjan93@gmail.com
10031947532846006991
10031947532846006991
Yes
Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Rasht, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
Abbas Ali
Hosseinkhanzadeh
عباسعلی
حسین خانزاده
abbaskhanzade@gmail.com
10031947532846006992
10031947532846006992
No
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران