Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
5
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش آموزان
The Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on Psychological Capital and Happiness of Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:bzarbold;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span></strong></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">ازآن جاییکه یکی از عوامل مؤثر در تأمین آرامش و امنیت روانی، داشتن افکاری مثبت است</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">؛ </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بنابراین </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سرمایه روانشناختی و شادزیستی دانش­ آموزان ابتدایی انجام شده است.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش: </span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش پـژوهش، آزمایشـی بـا طـرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پسر دوره ششم ابتدایی شـهر خوی در سال تحصیلی 1396- 1395 بود. نمونه آماری، تعداد 40 نفر از جامعه مذکور بودند که به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع­آوری داده­ ها در این پژوهش از پرسشنامه سرمایه روانشناختی (</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">لوتاتز، یوسف و اولیوا، 2007) </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">و پرسشنامه شادزیستی آکسفورد (</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">آرجیل و لو، 1989) </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">استفاده شد. برنامه مداخله­ای مثبت­ اندیشی بهصورت 10 جلسه 90 دقیقهای به گروه آزمایش، آموزش داده شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، بررسی شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:bzarbold;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج تحلیل داده ­های این پژوهش نشان داد که آموزش مثبتاندیشی توانسته است سرمایه روانشناختی و شادزیستی کودکان را افزایش دهد و افراد موردمطالعه در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون بهطور معناداری، سرمایه روانشناختی و شاد زیستی بیشتری داشتند </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">(0/005</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:xb niloofar;"><span style="font-size:12.0pt;">P <</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">درمجموع، نتایج بهدستآمده از این پژوهش، سودمندی و تأثیر آموزش مثبتاندیشی در افزایش </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">سرمایه روانشناختی و شادزیستی کودکان</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> را تأیید میکند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong> </span><span style="color:#000000;">Since one of the most important factors influencing mental peace and security is having positive thoughts, the present study aimed to investigate the effect of teaching positive thinking skills on the psychological capital and happiness of elementary students.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method: </strong></span><span style="color:#000000;">The research method was experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population consisted of all male students of the sixth elementary school in Khoy city in the academic year 2016-2017. The sample consisted of 40 people who were selected by multistage random cluster sampling and assigned in experimental and control groups (20 in each group). In order to collect data in this study, <em>psychological capital questionnaires</em> (Luthans, Youssef, & Avolio, 2007) and <em>Oxford happiness questionnaire</em> (Argyle & Lu, 1989) were used. Positive thinking skills was trained in 10 sessions of 90 minutes to the sample group. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results: </strong></span><span style="color:#000000;">The results of the data analysis showed that positive thinking can increase the psychological and happiness of children, and the subjects in the experimental group in the post test stage had significantly higher psychological and happiness (P <0.005)</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion: </strong></span><span style="color:#000000;">In sum, the results of this study confirm the usefulness and impact of positive-thinking education on increasing the psychological capital and happiness of children.</span></div>
مهارتهای مثبت اندیشی, سرمایه روانشناختی, شادزیستی
Positive thinking, psychological capital, happiness
135
147
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-225-3&slc_lang=fa&sid=1
Amir
Yekanizad
امیر
یکانی زاد
Yekaniamir@gmail.com
10031947532846007453
10031947532846007453
Yes
Faculty of Eduactional and Humanity Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
Gollamreza
Gol Mohammadnejhad Bahrami
غلامرضا
گل محمد نژاد بهرامی
yekaniamir@yahoo.com
10031947532846007454
10031947532846007454
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
Akbar
Soleimannezhad
اکبر
سلیمان نژاد
10031947532846007455
10031947532846007455
No
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Payame Noor, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران