Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
5
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و سبکهای اسنادی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
The Effectiveness of Attributional Retraining on Learned Helplessness and Attributional Styles in Students with Law Academic Achievement
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> در دنیای امروزی، استیصال و سبکهای اسنادی به سبب اثرشان بر بهزیستی روانشناختی و سلامت جسمانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. زمانی که به دنبال بهترین روش تدریس برای دانشآموزان هستیم، مدنظر قرار دادن نقشی که عامل فکری در فرایند یادگیری ایفا میکند، مهم است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و سبکهای اسنادی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین صورت گرفت.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">برای انجام این پژوهش طرح شبه­آزمایشی از نوع پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. 32 دانشآموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین پسر متوسطه دوره اول شهر کرج با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برنامه بازآموزی اسنادی برای گروه آزمایشی در 9 جلسه 60 دقیقهای به مدت پنج هفته و هفتهای دو بار آموزش داده شد. پس از اجرا، هر دو گروه به مقیاس­های استیصال اکتسابی (کوینلس و نلسون، 1988) و سبکهای اسنادی (پترسون و همکاران، 1982) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفتند.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها نشان داد که آموزش برنامه بازآموزی اسنادی باعث کاهش معنادار استیصال اکتسابی و سبک اسنادی بدبینانه و افزایش معنا­دار سبک اسنادی خوشبینانه در دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه را به همراه داشت</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="background-color:#ffffff;"> </span><span style="background:#D9D9D9;"><span style="background-color:#ffffff;">(</span></span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="background:#D9D9D9;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="background-color:#ffffff;">0.0005</span></span></span></span><span style="background:#D9D9D9;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="background-color:#ffffff;">></span></span></span></span><span dir="LTR" style="background:#D9D9D9;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="background-color:#ffffff;">p</span></span></span></span><span style="background:#D9D9D9;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="background-color:#ffffff;">).</span></span></span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> به نظر میرسد برنامه بازآموزی اسنادی باعث به حداکثر رساندن منافع تدریس مؤثر از طریق بهبود استیصال اکتسابی و سبکهای اسنادی برای دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در آزمونهای کلاسی و امتحانات نهایی میشود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong> </span><span style="color:#000000;">In today's world helplessness and attributional styles because of their effects on psychological well-being and physical health, are very important. When looking for the best teaching method for students, it is important to consider the role that the intellectual factor plays in the learning process. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the attributional retraining program on learned helplessness and attributional styles in students with low academic achievement.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong> </span><span style="color:#000000;">In this quasi-experimental study, posttest-only design with nonequivalent comparison groups, was used. 32 junior high school students with low academic achievement in the Karaj city were selected by convenience sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. The attributional retraining program was taught for experiment group in 9 sessions of 60 minutes for about five times weeks and times a week. After this program, both groups answered to the <em>learned helplessness scale</em> (Quinless & Nelson, 1988) and <em>attributional styles questionnaire</em> (Peterson et al, 1982). Data were analyzed by using multivariate analysis of variance.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong></span><span style="color:#000000;"> finding revealed that attributional retraining teaching program cause to significant decrease learned helplessness and pessimistic attributional style. Also, the experimental group had a significant increase in optimistic attribution style compared with the control group.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong></span><span style="color:#000000;"> it seems that cause to maximize the benefits of effective teaching by reducing learned helplessness and improving attributional styles for students with low academic achievement in classroom tests and final exams.</span></div>
بازآموزی اسنادی, استیصال اکتسابی, سبک اسنادی, پیشرفت تحصیلی
Attributional retraining program, learned helplessness, attributional styles, academic achievement.
80
93
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-533-1&slc_lang=fa&sid=1
Kamyar
Azemi
کامیار
عظیمی
kamyarazemi@yahoo.com
10031947532846007331
10031947532846007331
Yes
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
HamidReza
Hassanabadi
حمیدرضا
حسنآبادی
10031947532846007332
10031947532846007332
No
Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Mehdi
Arabzadeh
مهدی
عرب زاده
10031947532846007333
10031947532846007333
No
Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران