Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
8
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مؤلفههای هوش کلامی و پرخاشگری دانش آموزان پیش دبستانی
The Effectiveness of Teaching Strategies Based on Emotion-Focused Therapy on the Components of Verbal Intelligence and Aggression in Preschool Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">یکی از شکایت­ ها و دلایل مراجعه خانواده­ ها و اطرافیان کودکان پیش­دبستانی به مراکز مشاوره و روان­درمانی، مشکلات مرتبط با رفتارهای پرخاشگرانه و بی­توجهی و عدم تمرکز آنان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان­مدار بر مؤلفههای هوش کلامی و پرخاشگری کودکان پیش­ دبستانی انجام شد.</span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">روش:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">روش این پژوهش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">­</span></span><span style="font-family:B Zar;">آزمون و پس</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">­</span></span><span style="font-family:B Zar;">آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی کودکان پیش</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">­</span></span><span style="font-family:B Zar;">دبستانی دختر 4 تا 6 ساله شهر کرمان در سال 1397 تشکیل می­ دادند. نمونه پژوهش شامل 50 کودک از جامعه آماری مذکور بود که با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به­ طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 25 نفر) تقسیم شدند. به کودکان گروه آزمایش ده جلسه آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار آموزش داده شد و گروه گواه در این مدت مداخله ­ای دریافت نکرد. دو گروه قبل و بعد از فرایند آموزش به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1998) و ویرایش چهارم مقیاس تجدیدنظر شده وکسلر کودکان (2012) پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل داده­ها از روش­ های آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس استفاده شد. </span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">یافته ­ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">نتایج نشان داد آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان­ مدار بر مؤلفههای هوش کلامی (20/21= </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span><span style="font-family:B Zar;">) و پرخاشگری (33/98= </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span><span style="font-family:B Zar;">) کودکان پیش ­دبستانی در سطح 0/01</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P<</span></span><span style="font-family:B Zar;"> تأثیر دارد. نتایج اندازه اثر نشان داد راهبردهای هیجان­ مدار 43 درصد بر مؤلفههای هوش کلامی و 51 درصد بر پرخاشگری کودکان تأثیر داشتند.</span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">نتیجه­ گیری:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">هیجان­مدار به دلیل تأکید بر هیجانات پایه به ­عنوان افزایش­ دهنده مؤلفههای هوش کلامی و به دنبال آن تسهیل­ کننده یادگیری و عاملی مؤثر در کاهش پرخاشگری و مشکلات دانش­ آموزان</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"> پرخاشگر است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Purpose:</strong> One of the main reasons for families of preschool children to go to counseling and psychotherapy centers is problems related to their children’s aggressive and inattentive behaviors and lack of concentration. The aim of this study was to investigate the effectiveness of teaching strategies based on emotion-focused therapy on components of verbal intelligence and aggression in preschool children.<br>
<strong>Method:</strong> The method of this research was quasi-experimental with pre-test and post-test design with two experimental and control groups. The statistical population of the study consisted of all 4 to 6-year-old preschool children in Kerman in 2018. The research sample consisted of 50 children from the statistical population who were selected by convenience sampling method. Then they were randomly divided into the experimental and control groups (25 people in each group). The children in the experimental group received emotion-based treatment strategies for ten sessions while the control group underwent no intervention. The two groups answered the Buss-Perry Aggression Questionnaire (1998) and the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV; 2012) before and after the training process. Data were analyzed using descriptive statistics (Mean and standard deviation) and analysis of covariance.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that teaching strategies based on emotion-focused treatment has a significant effect on components of verbal intelligence (F=21.20) and aggression (F=23.98) in preschool children (P <0.01). The results of effect size showed that emotion-focused strategies had 43% effect on components of verbal intelligence and 51% on children's aggression.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conclusion:</strong> Teaching strategies based on emotion-focused therapy due to the emphasis on basic emotions as an enhancer of components of verbal intelligence facilitates learning and is an effective factor in reducing aggression and problems of aggressive students.</div>
درمان هیجان مدار, هوش کلامی, پرخاشگری, دانش آموزان پیش دبستانی
Emotion-focused therapy, verbal intelligence, aggression, preschool children
73
86
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-608-1&slc_lang=fa&sid=1
Farzaneh
Honarbakhsh
فرزانه
هنربخش
honarbakhsh.fa@yahoo.com
100319475328460014084
100319475328460014084
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Rafsanjan Branch, Rafsanjan, Iran
گروه روانشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
Sahar
Saeedi asl
سحر
سعیدی اصل
saharsaeedi69@gmail.com
100319475328460014085
100319475328460014085
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Rafsanjan Branch, Rafsanjan, Iran
گروه روانشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
Parvin
Salari
پروین
سالاری چینه
parvinsalari6205@gmail.com
100319475328460014086
100319475328460014086
Yes
Department of Educational Sciences, Farhangian University, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
Vahid
Manzari Tavakoli
وحید
منظری توکلی
v.manzari@ut.ac.ir
100319475328460014087
100319475328460014087
No
Department of Educational Sciences, Farhangian University, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران