Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر ساختار تمرین و طول فواصل تمرینآسایی بر تحکیم حافظه حرکتی در کودکان: بررسی زیربنای نظریههای تغییرپذیری تمرین و کدگذاری اختصاصی بازنماییهای حافظهای
Effect of Practice Structure and Off- Line Time Period on Consolidation of Motor Memory in Children: An Investigation of Theoretical Foundation for Principles of Practice Variability and Memory Encoding Specificity
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="color:#0000CD;">زمینه و هدف:</span></span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> تحکیم حافظه و یادگیری از عوامل تأثیرگذار بر شکلگیری و تحول مهارتهای شناختی و حرکتی</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">کودکان است. در پژوهش حاضر ساختار تمرین و فواصل تمرینآسایی (فاصله زمانی بدون تمرین بعد از جلسه اکتساب) دستکاری و اثر آنها بر تحکیم حافظه حرکتی کودکان بررسی شد.</span></span><br>
<span style="color:#0000CD;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">روش:</span></span></strong></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> تعداد 36 دانشآموز دختر 12-9 سال دبستان مکتبی شهر قم، بهطور تصادفی انتخاب و در سه گروه تمرین ثابت، قالبی، و تصادفی قرار گرفتند. پژوهش شامل اکتساب و یادداری تکلیف پرتاب دارت (اجرای آزمون­ها در 3 مرتبه زمانی 1 ساعت، 1 روز، و 1 هفته) بود. بهمنظور بررسی اصول تغییرپذیری و اختصاصی بودن، آزمونهای یادداری به سه روش ثابت، قالبی، و تصادفی بهعملآمد.</span></span><br>
<span style="color:#0000CD;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">یافتهها:</span></span></strong></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> میانگینهای خطای شعاعی نشاندهنده پیشرفت مهارت با تمرینهای قالبی و ثابت و حفظ پایداری پیشرفت با گذر زمان، تحت تمرین قالبی هستند. با مقایسههای زوجی پایان اکتساب و یادداری مشابه شرایط تمرین برای هر گروه، کاهش خطا (005/0</span></span><span style="font-size:12.0pt;">≥</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) تنها بعد از تمرین قالبی دیده شد (تأیید اختصاصی بودن). مقایسههای زوجی پایان اکتساب در هر گروه تمرینی و آزمونهای یادداری ثابت، بهبود معنیدار عملکرد گروه تمرین تصادفی و قالبی را در هیچیک از فواصل تمرینآسایی نشان ندادند (005/0</span></span><span style="font-size:12.0pt;">≤</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)؛ ولی در آزمونهای یادداری به روش متغیر، در هر دو گروه تمرین قالبی و تصادفی بهبود معنیدار (005/0</span></span><span style="font-size:12.0pt;">≥</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مشاهده شد (اصل اختصاصی بودن).</span></span><br>
<span style="color:#0000CD;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="color:#0000CD;"> </span>تحکیم حافظه و ارتقاء عملکرد کودکان بعد از اکتساب و در تمرینآسایی (حتی یک ساعت بعد) رخ میدهد. علاوه بر این، تمرین ثابت و با تغییرپذیری کم (قالبی) باعث هدایت بهتر کودکان بهسوی فرایندهای مربوط به تحکیم و ارتقاء حافظه مهارت حرکتی در آنها میشود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000CD;"><strong>Background and Purpose: </strong></span>Memory consolidation and learning are effective factors to form and develop motor and cognitive skills in children. In the present study, practice structure and off- line time periods have been manipulated to examine its effects on motor memory consolidation in children<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Method: </strong></span>36 female students (9-12 years old) from Maktabi elementary school of Qom city were elected and randomly assigned to 3 groups of constant, blocked, and random practice. This study includes acquisition and retention tests for dart throwing task (tests were done in 3 time periods; 1hour, a day, and one week after practice). Retention tests were done by constant, blocked, and random to evaluate the variability and memory encoding specificity principles.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Results: </strong></span>Means of radial errors showed skill improvement for blocked and constant practice groups. This improvement was not meaningful but remained over time for blocked practice group. Paired samples T test between end of acquisition and retention test similar to practice that showed significant decrease of error (p≤0.05) in the blocked practice group only (confirmation of the specificity principle). Paired comparisons between end of acquisition and constant retention tests in per group did not show any significant improvement (P≥0.05) for none of the off- line time periods in blocked and random practice groups (rejection of the variability of practice). However, we showed significant improvements (P≤0.05) for performance of both random and blocked groups in similar retention tests to practice (principle the specificity).<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Conclusion: </strong></span>Memory consolidation and performance improvement could occur in children, even after 1 hour end of acquisition (in off- line time period). Furthermore, constant or low variable (blocked) practice could lead to more improvements in consolidation process and motor memory in children.</div>
کدگذاری اختصاصی حافظه, تغییرپذیری تمرین, تحکیم, حافظه حرکتی
Memory encoding specificity, variability, consolidation, motor memory
95
106
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-613-1&slc_lang=fa&sid=1
Masoome
Jannati
معصومه
جنتی
Masoome.jannati@gmail.com
10031947532846006163
10031947532846006163
Yes
Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Behrooz
Abdoli
بهروز
عبدلی
behrouz.abdoli@gmail.com
10031947532846006164
10031947532846006164
No
Department of Physical Education and Sport Science, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Alireza
Farsi
علیرضا
فارسی
ar.farsi@gmail.com
10031947532846006165
10031947532846006165
No
Department of Physical Education and Sport Science, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Parvaneh
Shamsipour Dehkordi
پروانه
شمسیپور دهکردی
pshamsipour@gmail.com
10031947532846006166
10031947532846006166
No
Department of Physical Education and Sport Science, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران