Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
6
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای
The Effect of Social Skills Training on Subjective Well-being, Alexithymia, and Social Competence in Children with Oppositional Defiant Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> یکی از شایعترین اختلالهای رفتار مخرب، اختلال نافرمانی مقابلهای است و این افراد با مشکلاتی در زمینه سلامت روانی، مهارت­ ها، و قابلیت اجتماعی و هیجانی مواجه هستند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای بود.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 40 کودک مبتلابه اختلال نافرمانی مقابلهای بودند که با روش نمونهگیری در دسترس از میان مراجعهکنندگان به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1396 انتخاب و در دو گروه مساوی آزمایش و گواه (هر گروه 20 کودک) جایدهی شدند. افراد گروه آزمایش مداخله مهارتهای اجتماعی را طی یک ماه در 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اختلال نافرمانی مقابلهای (هومرسن و همکاران، 2006)، پرسشنامه بهزیستی ذهنی (کییز و ماگیار-مو، 2003)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی و همکاران، 1994)، و پرسشنامه کفایت اجتماعی (فلنر و همکاران، 1990) بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شدند.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ ها:</span></span></strong> </span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج نشان داد بین گروههای آزمایش و </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">گواه </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در هر سه متغیر </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">تفاوت معنادار وجود دارد؛ بهعبارتدیگر، آموزش مهارتهای اجتماعی بهطور معنادار باعث بهبود این متغیرها در </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">شد (0/01>P</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه ­گیری:</span></span></strong> </span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">با توجه به یافتههای به ­دست آمده در این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای اجتماعی با بهبود روابط بین­ فردی و آموزش مهارت­ های حل مسئله اجتماعی میتواند باعث بهبود وضعیت روانی اجتماعی و کاهش ناگویی هیجانی در</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابلهای شود.</span></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong> </span><span style="color:#000000;">Oppositional defiant disorder is one of the most common disruptive behavioral disorders and people with this disorder are facing with problems in the field of mental well-being, alexithymia, and social competence. The aim of this research was to investigate the effect of social skills training on subjective well-being, alexithymia, and social competence of children with oppositional defiant disorder.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong></span><span style="color:#000000;"> This research was a semi-experimental study with a pre-test and post-test control group design. The research sample consisted of 40 children with oppositional defiant disorder who had been selected by convenience sampling from among those referring to the counseling centers of Qarchak city in 2017. They were assigned either to the experimental or the control group (20 children per group). The experimental group received social skills intervention in 8 sessions of 60 minutes during one month. Research tools included o<em>ppositional defiant disorder scale</em> (Hommersen et al., 2006), s<em>ubjective well-being questionnaire</em> (Keyes & Magyar-Moe, 2003), <em>Toronto alexithymia scale</em> (Bagby & et al, 1994), and s<em>ocial competence questionnaire</em> (Flener & et al, 1990). Data were analyzed by univariate analysis of covariance.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results</strong>:</span><span style="color:#000000;"> The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in all the three variables of subjective well-being, alexithymia, and social competence. In the other words, social skills training significantly led to the increase of subjective well-being and social competence and decrease of alexithymia in children with oppositional defiant disorder (P<0.01).</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion</strong>:</span><span style="color:#000000;"> Considering the findings, it can be concluded that by improving the social relationships and problem solving, the social skills training can improve the psychological and social competence and decrease the alexithymia symptoms in children with oppositional defiant disorder.</span><br>
</div>
اختلال نافرمانی مقابلهای, مهارتهای اجتماعی, بهزیستی ذهنی, ناگویی هیجانی, کفایت اجتماعی
Oppositional defiant disorder, social skills training, subjective well-being, alexithymia, social competence
138
148
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-624-1&slc_lang=fa&sid=1
Narges Khatoon
Zabihi Hesari
نرجس خاتون
ذبیحی حصاری
10031947532846009234
10031947532846009234
Yes
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanity Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Zeinab
Hoveizeh
زینب
حویزه
10031947532846009235
10031947532846009235
No
Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
Seyyedeh Elham
Mokhtari Yousefabad
سیده الهام
مختاری یوسفآباد
10031947532846009236
10031947532846009236
No
Jahad University Researcher, Kohgiluyeh and BoyerAhmad, Iran
پژوهشگر جهاد دانشگاهی، کهگیلویه و بویراحمد، ایران
Tayyebeh
Hoseini
طیبه
حسینی
10031947532846009237
10031947532846009237
No
Faculty of Literature and Humanity Sciences, Semnan University, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
Samineh
Bahadori Jahromi
ثمینه
بهادری جهرمی
z_arabsalari27771@yahoo.com
10031947532846009238
10031947532846009238
No
Department of Sociology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Ira
گروه جامعهشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران