Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
6
3
online
1
fulltext
fa
نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیش بینی قلدری
Role of Difficulties in Emotional Regulation and Alexithymia in Prediction of Bullying
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">قلدری مسئله ­ای مهم و شایع است که می ­تواند پیامدهای </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روان­شناختی، رفتاری، شناختی، جسمانی، اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی بسیاری را در پی داشته باشد. در این بین توانایی تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی از جمله عوامل تأثیرگذار در رفتارهای قلدرانه بهحساب می ­آیند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیش­بینی قلدری</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">انجام شده است.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش­: </span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان مدارس متوسطه دوره اول ناحیه دو شهر رشت در سال تحصیلی 1397-1396 بود. نمونه مورد مطالعه شامل ­250 دانش­آموز از جامعه مذکور بودند که با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها در این مطالعه از </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مقیاس</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">قلدری ایلی</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نویز (اسپلاگوهولت، 2001)، مقیاس</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">دشواری</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در نظم</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بخشی</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">هیجانی (گراتزوروئمر، 2004)، و مقیاس</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">ناگویی</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">خلقیت</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">ورنتو (باگبی و همکاران، 1994) استفاده شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ ها:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج نشان داد </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">عدم</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پذیرش</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پاسخ </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">های</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">هیجانی (21/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">β</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)، دشواری</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در انجام</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">رفتار هدفمند (43/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">β</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)، دشواری</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در مهار تکانه (70/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">B</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)، نبودآگاهی</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">هیجانی (33/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">β</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)، نبود وضوح</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">هیجانی (32/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">β</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) درسطح معناداری 01/0؛ و راهبردهای</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">محدود (21/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">β</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)، دشواری</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در تشخیص</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">احساسات (16/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">β</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)، دشواری</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در توصیف</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">احساسات (23/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">β</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)، و تفکر</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">برون</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مدار (24/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">β</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) در سطح معناداری 05/0، قادربه</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پیش­ بینی</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">قلدری</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">هستند.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­ گیری: </span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در مجموع، نتایج به دست آمده حاکی از ارتباط بین قلدری، مشکل در تنظیم هیجانی، و ناگویی طبعی است. بر طبق یافته­ های حاصل از این پژوهش می­ توان با به­ کارگیری برنامه­ ها و روش ­هایی برای افزایش</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">توانایی تنظیم هیجانی و کاهش ناگویی طبعی دانش ­آموزان از میزان رفتارهای قلدرانه آنها که با بسیاری از اختلالات جسمانی و روانشناختی مرتبط است، بهطور معناداری کاست.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose</strong>:</span><span style="color:#000000;"> Bullying is an important and prevalent issue that can have many psychological, behavioral, cognitive, physical, economic, social, and cultural implications. In the meantime, the ability to regulate the emotions and alexithymia are among the factors influencing bullying behaviors. Therefore, the present study was carried out to investigate the role of difficulties in emotional regulation and alexithymia in predicting bullying.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong></span><span style="color:#000000;"> The research design was descriptive and correlational. The study population consisted of all first cycle secondary school students of district 2 of Rasht city in the academic year 2017-2018. The study sample included 250 students selected by convenience sampling method. <em>Illinois Bullying Scale</em> (Espelage &Holt, 2001), <em>Difficulties in Emotional Regulation Scale</em> (Gratz & Roemer, 2004) and the twenty-item <em>Toronto Alexithymia Scale</em> (Bagby et al., 1994) were used to gather of data.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results</strong>:</span><span style="color:#000000;"> The results showed that non-acceptance of emotional responses (β= 0.21), difficulty engaging in goal-directed behavior (β= 0.43), impulse control difficulties (β= 0.70), lack of emotional awareness (β<span dir="RTL">=</span>0.33), lack of emotional clarity (β= 0.32) at the significance level of 0.01, limited access to emotion regulation strategies (β= 0.21), difficulty in identifying the feelings (β= 0.16), difficulty in describing the feelings (β= 0.23), and externally-oriented thinking (β= 0.24) at the significance level of 0.05 are able to predict bullying.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion</strong>:</span><span style="color:#000000;"> In sum, the results showed the relationship between bullying, difficulties in emotional regulation and alexithymia. According to findings, applying programs and methods to increase the ability to regulate emotions and reduce the mood of adolescents' alexithymia may reduce bullying behaviors which are associated with many physical and psychological disorders.</span><br>
</div>
قلدری, مشکلات تنظیم هیجانی, ناگویی طبعی
Bullying, difficulties in emotional regulation, alexithymia
40
50
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-426-3&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Shabahang
رضا
شباهنگ
rezashabahang74@gmail.com
10031947532846009178
10031947532846009178
Yes
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
Seyedeh Farnaz
Sedighian
سیده فرناز
صدیقیان
10031947532846009179
10031947532846009179
No
Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
Abbas
Rahimi Nezhad
عباس
رحیمی نژاد
10031947532846009180
10031947532846009180
No
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
Reza
Soltani Shal
رضا
سلطانی شال
soltani.psy@gmail.com
10031947532846009181
10031947532846009181
No
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران