Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
5
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه آموزش هیجانات مثبت فردریکسون بر تنظیم هیجانات دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی
The Effect of Fredrickson's Positive Emotion Training Program on Emotion Regulation of Students with Dyslexia
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مشکل در تنظیم هیجان از جمله مسائلی است که دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی با آن روبه ­رو هستند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر برنامه آموزش هیجانات مثبت فردریکسون بر تنظیم هیجانات دانش ­آموزان مبتلا به نارساخوانی انجام شد. </span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> این مطالعه به روش آزمایشی با طرح پیش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">آزمون، پس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">آزمون با گروه گواه انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانش ­آموزان دختر نارسا­خوان مقطع ابتدایی با دامنه سنی12-9 سال از مدارس آموزش عمومی شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود که به شیوه نمونه ­گیری تصادفی چندمرحله­ ای انتخاب شدند و بر حسب تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر)، جایدهی شده ­اند. مداخله شامل 12جلسه 45 دقیقهای بود که در گروه آزمایش اجرا شد. در این مطالعه از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2002)، آزمون هوش وکسلر ویرایش چهارم (وکسلر، 2003)، و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) استفاده شد. جهت تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. </span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ ها:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که برنامه آموزش هیجانات مثبت بر تنظیم هیجان دانش ­آموزان مبتلا به نارساخوانی تأثیر معنادار دارد (0/0001></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه ­گیری</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> برنامه آموزش هیجانات مثبت فردریکسون می تواند بر تنظیم و مهار هیجانات دانش ­آموزان نارساخوان تأثیر گذارد و درمان گران می­ توانند از آن در کنار سایر روش­ های آموزشی-درمانی استفاده کنند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong> </span><span style="color:#000000;">The difficulty in emotion regulation is one of the problems faced by students with dyslexia. The purpose of this study was to investigate the effect of the Fredrickson's positive emotion training program on emotion regulation of students with dyslexia.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method: </strong></span><span style="color:#000000;">The sample consisted of 30 dyslexic female students aged 12-9 years old from the general schools of Isfahan in the academic year of 2012-2013 selected by multi-stage random sampling method and randomly assigned to the experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The intervention consisted of 12 45-minute sessions that were conducted in the experimental group. The <em>cognitive emotion regulation questionnaire</em> (Garnefski et al, 2002), <em>Wechsler intelligence scale for children- fourth edition</em> (WISC-IV) (2003) and <em>the reading and dyslexia test</em> (Karami Noori and Moradi, 2008) were used in this study. To analyze the data, multivariate analysis of covariance was used<span dir="RTL">.</span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong></span><span style="color:#000000;"> The results of multivariate analysis of covariance indicated that positive emotion training program had a significant effect on emotion regulation of students with dyslexia (P < 0.0001).</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong> </span><span style="color:#000000;">Fredrickson's positive emotion training program can influence the regulation and control of the emotions of dyslexic students, and therapists can use it along with other teaching methods.</span></div>
برنامه آموزش هیجانات مثبت, تنظیم هیجانات, نارساخوانی
Positive emotion training program, Emotion regulation, Dyslexia
94
109
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-773-1&slc_lang=fa&sid=1
Mandana
Sepanta
ماندانا
سپنتا
10031947532846007334
10031947532846007334
No
Faculty of Educational Sciences, University of Esfahan, Iran
دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
Ahmad
Abedi
احمد
عابدی
A.abedi44@gmail.com
10031947532846007335
10031947532846007335
Yes
Department of Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Educational Sciences, University of Esfahan, Iran
گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
Ahmad
Yarmohammadian
احمد
یارمحمدیان
10031947532846007336
10031947532846007336
No
Department of Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Educational Sciences, University of Esfahan, Iran
گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
Amir
Ghomrani
امیر
قمرانی
10031947532846007337
10031947532846007337
No
Department of Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Educational Sciences, University of Esfahan, Iran
گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
Salar
Faramarzi
سالار
فرامرزی
10031947532846007338
10031947532846007338
No
Department of Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Educational Sciences, University of Esfahan, Iran
گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران