Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
4
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال
The Effectiveness of Communication Skills Training to Mothers on Reducing Behavioral Problems in Children 4 to 6 Years Old
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="color:#0000FF;"> </span>خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی است که در آن شخصیت هر فرد پایهگذاری میشود و عدم توجه والدین به سالمسازی محیط روانی و عاطفی کودک به دلیل نارسایی در مهارتهای ارتباطی احتمال بروز مشکلات روانشناختی و رفتاری را افزایش میدهد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"><span style="color:#0000FF;">روش:</span></span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> روش پژوهش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون و گروه کنترل است. نمونه آماری پژوهش شامل تعداد 30 مادر دارای کودکان با مشکلات رفتاری شهرستان لنجان بود، که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه رفتاری راتر کودکان (1967) بوده است. مادران گروه آزمایش تحت 9 جلسه 60 دقیقهای مداخلات درمانی مهارتهای ارتباطی قرار گرفتند، در حالی بود که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای تحلیل داده ­ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. </span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">یافتهها: </span></span></strong></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج تحلیل کواریانس یک طرفه نشان داده است که مداخلات مبتنی بر مهارتهای ارتباطی منجر به کاهش مشکلات رفتاری کودکان مادران گروه آزمایش شده است (0/001</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"><</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بر اساس نتایج پژوهش حاضر لازم است به علل زمینهساز مشکلات رفتاری کودکان به ویژه در حوزه خانواده توجه کافی شده و با بکارگیری برنامههای تربیتی و آموزشی مناسب با حضور متخصصان مختلف، در جهت جلوگیری از بروز این مشکلات اقدام شود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong> </span>Family is the first social environment in which the personality of each person is founded and the lack of attention of parents to the health of the child's mental and emotional environment due to lack of communication skills increases the likelihood of psychological and behavioral problems. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching communication skills to mothers on behavioral problems in children aged 4-6 years<br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong></span> The research method is semi-experimental with pre-test-post-test design and control group. The sample consisted of 30 mothers with children with behavioral problems in the city of Lanjan who were selected by available sampling method. <em>Children's behavioral questionnaire</em> (Rutter, 1967). The mothers of the experimental group underwent 9 sessions of 60 minutes of communication skills interventions, while the control group did not receive any interventions. For data analysis, covariance analysis was used.<br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong> </span>The results of one-way covariance analysis have shown that communication-based interventions have reduced the behavioral problems of children in the experimental group (P <0.001).<br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong> </span>Based on the results of this study, it is necessary to pay attention to the causes of children's behavioral problems, especially in the family, and to apply appropriate educational programs by specialists in order to prevent the occurrence of these problems.</div>
مهارتهای ارتباطی, مشکلات رفتاری, کودکان پیش دبستانی
Communication skills, behavioral problems
60
68
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-175-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Mohammadi
زهرا
محمدی
Leilakarimi1367@gmail.com
10031947532846004714
10031947532846004714
Yes
Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan)
دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)
Bita
Hashemi
بیتا
هاشمی
10031947532846004715
10031947532846004715
No
Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan)
دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)
Shirin
Fazel-Dehkordi
شیرین
فاضل دهکردی
10031947532846004716
10031947532846004716
No
Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan)
دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)