Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
2
4
online
1
fulltext
fa
نقش روان بنه های سازش نایافته اولیه در تبیین اضطراب اجتماعی
The Role of Early Maladaptive Schemas in Explaining Social Anxiety
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>زمینه و هدف: </strong>با توجه به اهمیت نقشِ روان<span dir="LTR">­</span>بنههای سازش<span dir="LTR">­</span>نایافته اولیه در اختلال های روانی، در پژوهش همبستگی حاضر نقش روان­ بنههای سازش <span dir="LTR">­</span>نایافته اولیه در تبیین اضطراب اجتماعی نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش:</strong> 384 دانشآموز از مدارس شهر رشت که به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند، از طریق مقیاسهای اضطراب اجتماعی (لاجرسا و لوپز، 1998) و روان­ بنههای سازش­نایافته اولیه (یانگ، 2005) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از شاخصهای آماری شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی پس از حذف اثرات مخدوشکننده سن و جنسیت، تحلیل گردیدند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته</strong><strong><span dir="LTR">­</span></strong><strong> ها: </strong>یافتهها نشان داد حوزههای روان<span dir="LTR">­</span>بنههای سازش­نایافته اولیه مجموعاً 40% از واریانس مشترک اضطراب اجتماعی نوجوانان را تبیین می­کنند (p<0/0001 ، F=41/35). روان­ بنه بریدگی/ طرد (p<0/0001 ، <em><span dir="LTR">β</span></em>=0/40) ، روان بنه خودگردانی/ عملکرد مختل (p=0/004 ، <em><span dir="LTR">β</span></em>=0/17) و همچنین روان­ بنه دیگرجهتمندی (p=0/001 ، <em><span dir="LTR">β</span></em>=0/19)به طور معناداری توانستند سطوح اضطراب اجتماعی را پیش بینی کنند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجه گیری:</strong> بر اساس یافته ­های این تحقیق روان­ بنههای سازش ­نایافته اولیه می­ تواند بر اضطراب اجتماعی تأثیرگذار باشد. بنابراین شناسایی روان­ بنههای سازش­ نایافته اولیه درک بهتری از سبب­ شناسی این اختلال فراهم می­ آورد. دلالتهای ضمنی این نتایج برای طراحی راهبردهای مداخلهای به منظور کاهش اضطراب اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and purpose:</strong> Given to the important role of early maladaptive schemas in psychological disorders, this study aimed to investigate the relationship between these maladaptive schemas and social anxiety among adolescents.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Method:</strong> Current research was a correlational study. Sample consisted of 384 students who were studying in the schools of Rasht City and were selected using multistage cluster sampling method. Participants completed the Social Anxiety Scale (La Greca and Lopez, 1998) and Early Maladaptive Schemas Questionnaire (Young, 2005). After controlling the confounding effects of age and gender, data was analyzed using descriptive tests including frequency, mean, and standard deviation, and Pearson correlation coefficient test and hierarchical regression analysis.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> Findings revealed that the domains of early maladaptive schemas could explain 40 percent of shared variance of social anxiety (<em>p</em> < 0.0001; <em>F </em>= 41.35). The domain of disconnection/ rejection (<em>p</em> < 0.0001, <em>β</em> = 0.40), impaired autonomy and performance (<em>p</em> < 0.004, <em>β</em> = 0.17), and other-directedness (<em>p</em> < 0.001, <em>β</em> = 0.19) could significantly predict levels of social anxiety.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> Based on the findings of present research, early maladaptive schemas could affect social anxiety. Therefore, identification of these schemas may provide a better understanding of the etiology of social anxiety disorder. Results’ implications for designing proper interventions for reducing social anxiety among adolescents are discussed.</p>
روان بنه های سازش نایافته اولیه, اضطراب اجتماعی, بریدگی/ طرد, خودگردانی/ عملکرد مختل
Early maladaptive schemas, social anxiety, disconnection/rejection, impaired autonomy / performance
35
47
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-126-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Valiollah
Mousavi
سید ولی اله
موسوی
10031947532846003098
10031947532846003098
No
Hamid
Javanparast
حمید
جوان پرست
hamidjavanparast@yahoo.com
10031947532846003099
10031947532846003099
Yes
Sajjad
Rezaei
سجاد
رضائی
10031947532846003100
10031947532846003100
No