Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
7
1
online
1
fulltext
fa
تحول و آسیب شناسی کنش های اجرایی در کودکان با آسیب بینایی: مطالعه مروری نظام مند
Development and Pathology of Executive Functions in Children with Visual Impairment: A Systematic Review Study
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">کنش ­های اجرایی اهمیت بسیار زیادی برای دستیابی به موفقیتهای تحصیلی و اجتماعی در دوره کودکی دارد. این اصطلاح، مجموعه ­ای از تواناییهای شناختی مانند برنامهریزی، مهار توجه، حافظه فعال، بازداری، و انعطافپذیری شناختی را شامل می­شود. امروزه، مدلهای نظری بر نقش محدودیت بینایی در تحول و ارزیابی کنش ­های اجرایی تاکید میکنند؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، مطالعه مروری نظاممند تحول و آسیب­ شناسی کنش­ های اجرایی در کودکان با آسیب بینایی بود. </span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">روش:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظاممند انجام شد؛ بدین صورت که یافتههای پژوهشی از سالهای میلادی 1995 تا 2019 در پایگاههای اطلاعاتی </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">PupMed</span></span><span style="font-family:B Zar;">، </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Springer</span></span><span style="font-family:B Zar;">، </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Scopus</span></span><span style="font-family:B Zar;">، </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">ProQuest</span></span><span style="font-family:B Zar;">، </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Science direct</span></span><span style="font-family:B Zar;">، </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Google Scholar</span></span><span style="font-family:B Zar;"> با جستجوی کلیدواژههای کنش­ های اجرایی، نابینایی، نابینایی مادرزادی، آسیب بینایی، توانمندیهای شناختی، حافظه، حافظه فعال، حافظه شنیداری، بازداری، توجه، و حافظه کوتاهمدت مورد جستجو قرار گرفت که در نهایت بر اساس معیارهای ورود از بین 49 مقاله سرچ شده، با استفاده از چکلیست پریزما، 21 مقاله وارد پژوهش شده و نتایج به دست آمده طبقهبندی، خلاصه، و گزارش شد. </span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">ارزیابی حاصل از مقالات مورد بررسی نشان داد که با وجود تأثیر اجتناب ­ناپذیر حس بینایی در تحول کنش ­های اجرایی، عواملی مانند سن آغاز نابینایی، جبران حسی، توجه فضایی- شنیداری و پردازش شنیداری، مهارتهای جهتیابی و تحرک، انعطافپذیری قشر مخ، تغییرات ساختاری مغز، و سطح عملکرد هوشی، نقش بسیار مهمی در تحول بهنجار کنش­ های اجرایی کودکان با آسیب بینایی دارد. </span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">بررسی یافتههای به دست آمده نشان داد که تحول کنش ­های اجرایی در کودکان با آسیب بینایی همان پیچیدگیهای تحول این کنش ­ها را در کودکان بینا دارد و آن را می­ توان توسط یک عامل تبیین کرد. با این وجود، تجربیات و ویژگیهای فردی و محیطی سهم بیشتری در تحول کنش­ های اجرایی کودکان با آسیب بینایی دارند؛ بنابراین توجه به این عوامل میتواند به شناخت بهتر کنش ­های اجرایی در این کودکان کمک کرده و به طراحی روی­ آوردهای جدید آموزشی، توانبخشی، و مداخله منجر شود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#000000;"><strong>Background and Purpose:</strong> Executive functions are very important in achieving the educational and social success in childhood. This term includes a set of cognitive abilities like planning, attention control, working memory, inhibition, and cognitive flexibility. Nowadays, the theoretical models emphasize on the role of visual limitation in the development and evaluation of executive functions. Therefore, the purpose of this study was to systemically review the development and pathology of executive functions in children with visual impairment.<br>
<strong>Method:</strong> This study was conducted as a systematic review; in such a way that PupMed, Springer, Scopus, ProQuest, Science direct, and Google Scholar databases were searched for the keywords of executive functions, blindness, congenital blindness, visual impairment, cognitive abilities, memory, working memory, auditory memory, inhibition, attention, and short-term memory to obtain the research results from 1995 to 2019. Finally, among the 49 articles searched, 21 articles were included in our research based on the inclusion criteria and PRISMA Checklist. Then the results were classified, summarized, and reported. <br>
<strong>Results:</strong> Evaluation of the articles showed that in spite of the inevitable impact of visual sense in the development of executive functions, factors like age at onset of blindness, sensory compensation, spatial-auditory attention and auditory processing, orientation and mobility skills, cerebral cortex flexibility, changes in the brain structure, and the intelligence function play an important role in the normal development of executive functions of children with visual impairment.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results showed that the development of executive functions in children with visual impairment has the same complexities of executive functions in normal children and cannot be explained by a single factor. However, personal and environmental experiences play a greater role in the development of visually impaired children's executive functions. Therefore, paying attention to these factors can help us to achieve a better understanding of the executive functions in these children and design new educational, rehabilitation and interventional approaches.</span></div>
تحول, آسیب شناسی, کنش های اجرایی, آسیب بینایی
Development, pathology, executive functions, visual impairment
411
430
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-1510-1&slc_lang=fa&sid=1
Asgar
Choobdary
عسگر
چوبداری
asgar.choobdary@yahoo.com
100319475328460010300
100319475328460010300
Yes
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Hamid
Alizadeh
حمید
علیزاده
100319475328460010301
100319475328460010301
No
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Parviz
Sharifi Daramadi
پرویز
شریفی درآمدی
100319475328460010302
100319475328460010302
No
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Mohammad
Asgari
محمد
عسگری
100319475328460010303
100319475328460010303
No
Department of Assessment and Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران