زمینه و هدف: با تولد کودک دارای ناتوانی، والدین با چالشهای بسیاری مواجه میشوند. به طور کلی والدین کودکان با ناتوانی در مقایسه با والدین کودکان عادی استرس بیشتری دارند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله بهنگام خانواده-محور بر نشانگان استرس مادران کودکان با آسیب شنوایی انجام شد.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه 32 مادر بودند که از میان همهی مادران کودکان با آسیب شنوایی شهر شیراز در سال تحصیلی 94-1393 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند، به طوری که هر گروه 16 نفر بود. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه نشانگان استرس خدایاریفرد و پرند(1385) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یکمتغیره و چندمتغیره تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات نشانگان استرس و خردهمقیاسهای آن ( نشانههای جسمی، نشانههای عاطفی، نشانههای شناختی و نشانههای رفتاری) در گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است (05/0P < ).
نتیجهگیری: در واقع یافتهها نشاندهنده این بود که مداخله بهنگام خانواده-محور سبب بهبود نشانگان استرس در مادران کودکان با آسیب شنوایی شده است.
Doostzade M, Hemmati Alamdarloo G, Shojaee S. The Effectiveness of Family-Centered Early Intervention on Stress Symptoms of Mothers of Children with Hearing Impairment. J Child Ment Health 2016; 3 (1) :81-93 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-101-fa.html