[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 14-24 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی گروه ­درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی (فرسودگی، مشارکت، رضایت­مندی، و ارزش­مندی در تحصیل) دانش‌آموزان
فاطمه احمدی مقدم ، علی فرنام ، غلامرضا ثناگوی محرر
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده:   (982 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، سازه بهزیستی به حوزه آموزش‌ و پرورش نیز نفوذ پیدا کرده و یکی از اهداف مهم ‌تربیتی در جوامع پیشرفته، فراهم آوردن زمینه‌های بهزیستی روانی برای دانش­آموزان است. با توجه به اهمیت بهزیستی تحصیلی و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف عملکرد تحصیلی، هدف از انجام این مطالعه، تعیین اثربخشی گروه­درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه‌های  بهزیستی تحصیلی (فرسودگی، مشارکت، رضایت­مندی، و ارزش­مندی در تحصیل) دانش‌آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی با روش پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر بیرجند در سال 1398-1397 بودند که از بین تمامی افراد واجد شرایط، 34 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و به‌طور تصادفی در دو گروه 17 نفری آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه، آموزش گروه ­درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کردند؛ در حالی‌که به گروه گواه، آموزشی داده نشد. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین ـ سوینی و همکاران (2012) استفاده شد و داده‌های حاصل از پیش ­آزمون و پس ­آزمون با روش آزمون تحلیل کوایاریانس چندمتغیره تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله، بین میانگین نمرات گروه گواه و آزمایش در مؤلفه‌های ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایت­مندی تحصیلی، و مشارکت با مدرسه، تفاوت معناداری وجود دارد (0/01P≤).
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش گروه­درمانی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد از طریق ترکیب سرزندگی و واضح دیدن تجربیات و پذیرش آنها می‌تواند تغییرات مثبتی را در فرد ایجاد کند. در واقع پذیرش و تعهد به سبب افزایش تلاش ­های فرد که متمرکز بر تحول شخصی است، معنای مثبت در ذهن فرد ایجاد کرده و زمینه ارتقای بهزیستی تحصیلی را فراهم می­ کند.
واژه‌های کلیدی: گروه درمانی، پذیرش و تعهد، بهزیستی تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 786 kb]   (542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1399/6/30 | انتشار: 1399/9/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Moghadam F, Farnam A, Sanagouye Moharer G. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy on the Components of Academic Well-being (Burnout, Engagement, Satisfaction, and Valuability) in Students. J Child Ment Health. 2020; 7 (3) :14-24
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1012-fa.html

احمدی مقدم فاطمه، فرنام علی، ثناگوی محرر غلامرضا. اثربخشی گروه ­درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی (فرسودگی، مشارکت، رضایت­مندی، و ارزش­مندی در تحصیل) دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :14-24

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1012-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319