[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 41-54 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی روابط ساختاری تعارضات والدین و دانش آموزان با پرخاشگری: نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی
زهره محمدعینی ، جمال صادقی ، فریبرز درتاج ، علی رضا همایونی
گروه روان شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده:   (150 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از آسیب­های اجتماعی است که در جامعه در حال افزایش است. به همین جهت، پرخاشگری یک مسئله اجتماعی و یکی از موضوعات اساسی بهداشت روانی به شمار می­آید. علاوه بر این، پرخاشگری یکی از مسائل مهم در دوران کودکی و نوجوانی است که با روابط فرزند با والدین و تعارضات خانوادگی در ارتباط است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مدل­یابی روابط ساختاری تعارضات نوجوانان و والدین با پرخاشگری از طریق نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی در دانش ­آموزان دختر، انجام شد.
روش: نوع پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 98-99 بود که 607 نفر از آنان به روش نمونه­ گیری خوشه ای مرحله ­ای به عنوان نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شرکت کردند. افراد نمونه به پرسشنامه­ های رابطه والد- فرزند (فاین، مورلند و شویل، 1983)، بی ­تفاوتی اخلاقی (کاپرارا و همکاران، 2006) و پرخاشگری (باس و پری، 1992) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش معادلات ساختاری با نرم­افزار ایموس استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد تأثیر تعارض والدین و دانش ­آموزان بر بی ­تفاوتی اخلاقی (0/67 , β=0/01P<) و پرخاشگری (0/47 , β=0/010P<)، مثبت و معنادار است؛ تأثیر بی ­تفاوتی اخلاقی بر پرخاشگری (0/26 , β=0/01P<) مثبت و معنادار است؛ و بی­ تفاوتی اخلاقی در ارتباط بین تعارض نوجوانان و والدین و پرخاشگری، نقش میانجی مثبت و معناداری دارد                        (0/17 , β=0/01P<).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به­ دست آمده در این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که تعارض والدین و دانش ­آموزان به افزایش بی ­تفاوتی اخلاقی و پرخاشگری دانش ­آموزان دختر، منجر می­ شود. همچنین بی­ تفاوتی اخلاقی بر رابطه بین تعارض والدین و دانش ­آموزان و پرخاشگری آنان، می ­افزاید.
واژه‌های کلیدی: تعارض نوجوانان و والدین، بی تفاوتی اخلاقی، پرخاشگری
متن کامل [PDF 1244 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/4 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Eini Z, Sadeghi J, Dortaj F, Homayoni A. Modeling the Structural Relationships of Conflicts between Parents and Students with Aggression: The Mediating Role of Moral Disengagement. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :41-54
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1034-fa.html

محمدعینی زهره، صادقی جمال، درتاج فریبرز، همایونی علی رضا. مدل یابی روابط ساختاری تعارضات والدین و دانش آموزان با پرخاشگری: نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :41-54

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1034-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227