[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 82-68 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر اشتیاق تحصیلی و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان ابتدایی
صادق احمدی* 1، زهرا رمضانی قهدریجانی2 ، علیرضا بیگی راد3 ، فاطمه انصاری4 ، داود طهماسب زاده شیخلار5
1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
2- واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
3- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران
4- واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
5- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (1314 مشاهده)
زمینه و هدف: از عوامل کلیدی مؤثر در موفقیت تحصیلی دانش ­آموزان، اشتیاق تحصیلی و کسب مهارت‌های اجتماعی است. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت­ اندیشی بر اشتیاق تحصیلی و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش­آموزان ابتدایی بود.
روش: پژوهش حاضر، شبه­ تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان پایه ششم ابتدایی شهر (بهارستان) در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که 30 نفر به شیوه نمونه­­­ گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه شامل 15 دانش ­آموز) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی (کرامتی، 1386) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (فردریکس و همکاران، 2004) بودند که قبل و بعد از ارائه آموزش مهارت‌های مثبت ­اندیشی برای هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا شدند. دانش ­آموزان گروه آزمایش به مدت 14 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش مثبت­ اندیشی قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنا‌داری 05/0 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات مهارت‌های اجتماعی و اشتیاق تحصیلی در مرحله پس­ آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد، به‌طوری‌که مهارت­ های اجتماعی و اشتیاق تحصیلی در گروه آزمایش از گروه گواه بیشتر بود (0/01>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی به دانش‌آموزان کمک می­ کند تا خود را بهتر بشناسند و درباره خویشتن و جهان کنجکاوی کنند و تشویق می‌شوند تا تجربه‌های مثبت و خوب را باز شناسند و در نتیجه مهارت‌های سازشی و انگیزه تحصیلی آنها بهبود یابد.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: مثبت اندیشی، مهارت‌های اجتماعی، اشتیاق تحصیلی
متن کامل [PDF 1369 kb]   (725 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/4 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1402/7/1
فهرست منابع
1. Mikaeili N, Afrooz G, Gholiezadeh L. The relationship of self.concept and academic burnout with academic performance of girl students. Journal of School Psychology. 2013; 1(4): 90.103. [Persian]. https://doi.org/ D_1_4_91_ 12_1_6 [Link] [DOI:D_1_4_91_ 12_1_6 [Link]]
2. Casuso.Holgado MJ, Cuesta.Vargas AI, Moreno.Morales N, Labajos.Manzanares MT, Barón.López FJ, Vega.Cuesta M. The association between academic engagement and achievement in health sciences students. BMC Med Educ. 2013; 13(1): 33.38. https://doi.org/10.1186/1472-6920-13-33 [DOI:10.1186/1472.6920.13. 33 [Link]]
3. Zulalie B, Ghorbani F. Comparison of academic motivation and school engagement in students with and without dyslexia. Journal of Learning Disabilities. 2014; 3(4): 44.58. [Persian]. [DOI:93.3.4.3 [Link]]
4. Khakpour A, Etemadizade H, Samadi Mobser M. Role of transformational teaching in academic engagements and knowledge sharing in students of hamadan university of medical. Research in Medical Education. 2019; 11(2): 22.31. [Persian]. https://doi.org/ 10.29252/rme.11.2.22 [Link] https://doi.org/10.29252/rme.11.2.22 [DOI:10.29252/rme.11.2.22 [Link]]
5. Jadidi S. The mediating role of academic eagerness in the relationship between academic help seeking and academic adjustment of students. Rooyesh.e. Ravanshenasi Journal. 2020; 8(12): 107.114. [Persian]. https://doi.org/ 20.1001.1. 2383353.1398.8.12.15.3 [Link] [DOI:20.1001.1. 2383353.1398.8.12.15.3 [Link]]
6. Van Rooij EC, Jansen EP, van de Grift WJ. Secondary school students' engagement profiles and their relationship with academic adjustment and achievement in university. Learn Individ Differ. 2017; 54:9.19. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.01.004 [DOI:10. 1016/j.lindif.2017.01.004 [Link]]
7. Iraji A, Khazan K, Azimi D. Effectiveness cognitive - behavioral on academic enthusiasm of students under the supervision of the state welfare organization. Armaghane danesh. 2017; 22(2):230.241. [Persian]. [Link]
8. Shaari AS, Yusoff NM, Ghazali IM, Osman RH, Dzahir NFM. The relationship between lecturers' teaching style and students' academic engagement. Procedia Soc Behav Sci. 2014 [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.02.002]
10. Wang M.T, Kiuru N, Degol JL, Salmela.Aro K. Friends, academic achievement, and school engagement during adolescence: A social network approach to peer influence and selection effects. Learning and Instruction. 2018; 58:148.160. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.06.003 [DOI:10.1016/j.learninstruc.2018. 06.003 [Link]]
11. Bakker AB, Rodríguez.Muñoz A, Sanz Vergel AI. Modelling job crafting behaviours: Implications for work engagement. Human relations. 2016; 69(1):169.89. https://doi.org/10.1177/0018726715581690 [DOI:10.1177/0018726715581690 [Link]]
12. Scaini S, Caputi M. The Interaction between Psychopathological Symptoms and Conflictual Parent. Child Relationship in Predicting Social Skills and Coping Strategies. IJEE. 2018; 10(2):159.162. [Link]
13. Asle Fatahi B, Najjarpoor Ostadi S. A study of the relationship between emotional intelligence and self.esteem with social skills. Journal of Instruction and Evaluation. 2013; 6(23):123.136. [Persian]. [Link]
14. Paasche TF. 'The softer side of security': The role of social development in Cape Town's policing network. Geoforum. 2013 [DOI:10.1016/j.geoforum.2012.11.013]
16. Olsson NC, Tammimies K, Bölte S. Manualized social skills group training for children and adolescents with higher functioning autism spectrum disorder: protocol of a naturalistic multicenter, randomized controlled trial. Translational Developmental Psychiatry. 2015; 3(1):298.325. https://doi.org/10.3402/tdp.v3.29825 [DOI:10.3402/tdp.v3.29825 [Link]]
17. Matel.Anderson DM, Bekhet AK. Psychometric properties of the positive thinking skills scale among college students. Arch Psychiatr Nurs. 2019; 33(1):65.69. https://doi.org/ 10.1016/j.apnu.2018.10.005 [Link] https://doi.org/10.1016/j.apnu.2018.10.005 [DOI:10.1016/j.apnu.2018.10.005 [Link]]
18. Hausmann LR, Parks A, Youk AO, Kwoh CK. Reduction of bodily pain in response to an online positive activities intervention. J Pain. 2014; 15(5):560.567. https://doi.org/ 10.1016/j.jpain.2014.02.004 [Link] https://doi.org/10.1016/j.jpain.2014.02.004 [DOI:10.1016/j.jpain.2014.02.004 [Link]]
19. Woodworth RJ, O'Brien.Malone A, Diamond MR, Schuz B. Happy days: positive psychology interventions effects on affect in an N.of.1 trial. Int J Clin Health Psychol.2016; 16(1):21.29. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2015.07.006 [DOI:10.1016/j.ijchp.2015.07.006 [Link]]
20. Chinaveh M, Tabatabaee S. Mental health rehabilitation based on positive thinking skills training. Int J Psychol Behav Sci. 2017; 47(1):1.6. [Link]
21. Hausmann LRM, Ibrahim SA, Kwoh CK, Youk A, Obrosky DS, Weiner DK, et al. Rationale and design of the staying positive with arthritis (SPA) study: A randomized controlled trial testing the impact of a positive psychology intervention on racial disparities in pain. Contemp Clin Trials. 2018; 64:243.253. https://doi.org/10.1016/j.cct.2017.09.001 [DOI:10. 1016/j.cct.2017.09.001 [Link]]
22. Stallard P, Richardson T, Velleman S, Attwood M. Computerized CBT (Think, Feel, Do) for depression and anxiety in children and adolescents: outcomes and feedback from a pilot randomized controlled trial. JBCT. 2011; 39(3):273.284. https://doi.org/10.1017/S135246581000086X [DOI:10.1017/S13524658100008 6X [Link]]
23. Pourrazavi S, Hafezian M. The effectiveness of teaching positive - thinking skills on adjustment of high - school students. Journal of School Psychology. 2017; 6(1):26.47. [Persian]. Doi: 10.22098/JSP.2017.536 [Link]
24. Elmimanesh N, Fazelipour M. The effectiveness of the positive thinking intervention on academic buoyan.cy of PNU students. Research in School and Virtual Learning. 2019
25. 6(3):29.36. [Persian]. [DOI:10.30473/etl. 2019.5404 [Link]]
26. Sadeghi M, Abbasi M, Beyranvand Z. The effectiveness of skill.training through quilliam optimism package on academic optimism and academic engagement of female students. Journal of School Psychology. 2020
27. 8(4):156.175. [Persian]. https://doi.org/ 10.22098/JSP. 2020.870. [Link] [DOI:10.22098/JSP. 2020.870. [Link]]
28. Sadeghi M, Beyranvand Z. The effects of positive group intervention on school bonding in the female students. Positive Psychology Research. 2017; 3(2):19.36. [DOI:10.22108/PPLS.2018.100872.1009 [Link]]
29. Saffarhamidi E, Hosseininan S, Zandipour T. The effect of positive thinking education on the perceived competency and social skills of the orphan and mistreated children. J Child Ment Health. 2017; 4(1):13.23. [Persian] [Link]
30. O'Connell BH, O'Shea D, Gallagher S. Enhancing social relationships through positive psychology activities: A randomised controlled trial. J Posit Psychol. 2016; 11(2):149.162. https://doi.org/10.1080/17439760.2015.1037860 [DOI:10.1080/17439760.2015. 1037860 [Link]]
31. Seligman ME, Ernst RM, Gillham J, Reivich K, Linkins M. Positive education: positive psychology and classroom interventions. Oxford review of education. 2009; 35(3):293.311. https://doi.org/10.1080/03054980902934563 [DOI:10.1080/03054980902934563 [Link]]
32. Eslami M, Dortaj F, Sadipour E, Delavar A. the causal modeling of academic engagement based on personal and social resources among undergraduate students at amir kabir university in tehran. Counseling Culture and Psycotherapy. 2017; 7(28):133.161. [Persian]. https://doi. org/10.22054/qccpc.2017.7096. [Link]
33. Rus.Calafell M, Gutiérrez.Maldonado J, Ribas.Sabaté J, Lemos.Giráldez S. Social skills training for people with schizophrenia: what do we train? psicología conductual. 2014; 22(3):461.470. [Link]
34. Delavar A. Research methodology in psychology and education. Tehran: Virayesh; 2015. [Persian]. [Link]
35. Keramati MR. The effect of participatory learning on skills development, social skills, and mathematical academic achievement. Journal of Psychology and Educational Sciences 2007;37(1):39.55 [Link]
36. Mohebi Noredin Vand MH, Moshtaghi S, Shahbaz M. Relationship between Family Emotional Climate and Development of Social Skills and Achievement of Students Primary. Research in Curriculum Planning. 2011; 8(30):84.93. [Persian]. [Link]
37. Fredricks JA, Blumenfeld PC, Paris AH. School engagement: potential of the concept, state of the evidence. RER. 2004; 74(1):59.109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059 [DOI:10.3102/003465 43074001059 [Link]]
38. Abbasi M, Dargahi S, Pirani Z, Bonyadi F. Role of procrastination and motivational self.regulation in Predicting students' academic engagement. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15(0):160.169. [Persian] [Link]
39. Rashid T. Positive interventions in clinical practice. JCP. 2009; 65(5):461.466. https://doi.org/10.1002/jclp.20588 [DOI:10.1002/jclp.20588. [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S, Ramezani Ghahderijani Z, Beigirad A, Ansari F, Tahmaseb-Zadeh Sheikhlar D. The Effectiveness of Positive Thinking Training on Aacademic Engagement and Development of Social Skills of Elementary Students. J Child Ment Health 2023; 10 (2) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1035-fa.html

احمدی صادق، رمضانی قهدریجانی زهرا، بیگی راد علیرضا، انصاری فاطمه، طهماسب زاده شیخلار داود. اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر اشتیاق تحصیلی و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (2) :68-82

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1035-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660